Den 1. 3-poengeren i 2015 ble lørdag ettermiddag innkassert med hele 5-1 borte mot Birkebeineren

Postet av Fagerborg Ballklub den 30. Jun 2015

I bunnoppgjøret mellom et ungt Birkebeiner lag og et forfalls preget Fagerborg lag var det til slutt bortelaget som skulle vise seg å være best rustet for 3. poeng. 1. omgang var jevnspilt der hjemmelaget hadde mest ball, men Fagerborg de største sjansene. For en gangs skyld var det Fagerborg som fikk det første målet på en gavepakke (selv om vi forsøkte å gi den først denne gangen også) etter ca 15 min. Birkebeineren utliknet på et langskudd før Fagerborg gikk opp i 2-1 minuttet før pause. Da Fagerborg (Haaken) nettet sitt 3 mål 10 min inn i 2. omgang var det liten tvil om hvor seieren ville havne. Jonas økte til 4-1 midtveis og Andreas M 5-1 på overtid.

Fagerborgs lag: Niklas- Mads (Martin- 35. min), Andreas M, Eirik G, Vedran – Jonas, Sondre, Eirik B (Ragnar- 88. min) , Preben, Bjørn P- Haaken

Birkebeineren er et tradisjonsrikt lag som stort sett har holdt seg i toppen av 3. div de siste 20 årene. I fjor var de i 2. div på 3. året, men gikk da i den klassiske fella med å bruke masse penger på spillere utenifra i et forsøk på å spise kake med de store gutta i 2. div. Når penga forsvinner går også spillerne, og dermed forsvant hele ryggraden i laget. Å begynne på nytt med unge spillere i 3. div (som tross alt er ordentlig fotball) er ganske avansert og brutal voksen opplæring for hva som faktisk kreves for å kunne delta i satsningsnivået ( 3. div og oppover) i norsk fotball. Fagerborgs nye liv i 3. div etter 4 år i 4. div har vært tilnærmings vis like vond. En litt eldre gruppe(20-24 år) med ulik erfaring og objektivt sett elendig kollektiv treningskultur har også måttet tilpasse sin virkelighets oppfatning.

Mounir, Markus, Lars J og Kim G borte fra den oppløftende kampen mot Lommedalen. Eirik B tilbake fra langvarig skade, Martin og Bjørn løftet opp fra b-laget og undertegnede (kvalifisert for oldboys spill i 2002) tatt frem fra bøttekottet slik at vi var 2 innbyttere når kampen startet. Vi ligger lavt fra start og Birkebeineren og tar ut rommene for en forventet stormløp fra hjemmelaget. Den kom i liten grad, men når vi vinner ballen begynte raskt småspillet mellom keeper og egen bakre firer. Til tross for dårlig erfaring med akkurat dette spill scenarioet transporterer vi problemet videre fra den ene til den andre og etter 4 min scorer hjemmelaget. Heldigvis vinker linjemann for offside. Etter 10 min får Fagerborg en gavepakke av midtstopper og Haaken kan enkelt forlenge pasningen ned i hjørnet. Vi ligger kompakte og greit, men sleit fælt på vår høyreside både med duellspill, posisjonering og konsentrasjon. Birkebeineren kom gjennom der noen ganger og den ene gangen de får lagt ut i 45 grader i feltet er det bare en våken Vedran som hindrer baklengs. Samme mann legger nesten på til 2-0 etter et raid med veggspill, men alene foran mål på 5 metern blir det jernteppe og rent treff på ballen blir det ikke. Minuttet etter fyrer en Birkebeiner spiller av et langskudd fra 35 meter som suser inn i mål. 1-1. Preben får videre noen meget gode muligheter på overganger, og med litt mer egoisme og tro burde det blitt 2-1 tidligere. 2-1 til pause skulle de likevel bli da Haaken forlenget et perfekt gjennomspill fra Preben som endte opp i mål.

I 2. omgang er Fagerborg klart best. Etter ca 10 min sender Bjørn en ny perfekt ball i bakrom på Preben som så legger den inn foran mål der Haaken igjen fra kort hold kan bredside ballen i mål. Herfra og ut var Fagerborg nærmere 4 enn Birkebeineren redusering. Jonas satte inn 4-1 i det 64 minutt på et langskudd nede i hjørnet. Og Andreas M inn 5-1 på overtid da hjemmelagets spillere var mest opptatt av å få dommeren til å blåse av kampen. 2. omgang er solid fra Fagerborgs side der vi ligger riktig, vinner de viktigste duellene og er klart bedre enn hjemmelaget. Høyt tempo i kampen var det ikke, men vi leverer en del ting med god kvalitet- og det utgjør forskjellen. Martin fikk sin debut i 3. div og var med på å stabilisere forsvarsspillet med riktig posisjonering og fornuftige pasningsvalg. Bjørn P utgjør også en forskjell med gode pasninger og valg. Begge fikk sin 2. 90 minutter på 3 dager etter torsdagens kamp i 5. div.

1. ferieavviklings kamp kom vi oss da igjennom med et tellende resultat. Det blir spennende å se hvem andre som melder avbud de neste ukene…

Av Ragnar Puntervold
14.06.2015 12:00