Enda et tap på hjemmebane for Fagerborg med 0-5 mot Modum.

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Nok en gang gikk Fagerborg på et tap i 3. div. Denne gangen ble sifrene stygge mot et effektivt og godt Modum lag. Den første halvtimen var jevnspilt der hjemmelaget hadde de 2 første store sjansene, men ble nok en gang straffet hardt på sløvt spill etter at en halvtime var unnagjort. 0-1 på korner der både markering og keeper bommer. Minutter senere gir vi nok en gang vekk et mål på en gigantisk tabbe. 0-2 i sekken etter 1. omgang. I 2. omgang henger vi igjen med i ca 15 min, skaper en svært stor sjanse før det igjen glipper bakover og 0-3. 4-0 etter ca 70 min der vi blir tatt i ubalanse på et innkast og 5-0 10 min før slutt på et frispark.

Fagerborgs lag: Niklas- Mads, Andreas M, Eirik G, Markus-Sondre (Jonas- 73 min), Andreas V, Didrik, Eirik B (Andreas S- 44. min), Noe (Preben 63. min)- Vegard.

Betinget optimisme etter siste kamp i 3. div der vi spillemessig var bedre enn vår motstander i Bø til tross for tap. Vi var nok klar over at Modum sannsynligvis var et bedre lag enn Skarhpedin, men starter likevel kampen friskt med et ønske om å sette vår motstander under press. Til tross for ikke alt for strukturert press er Fagerborg på hugget og skaper noen nesten muligheter på noen gode overganger. Kampens første store sjanse er det Fagerborg som får. Først blir Vegards skuddforsøk blokkert, før Andreas V fyrer av på returen som Modums keeper så vidt får avverget. Enda 5 min senere får vi en ny stor mulighet da Mads følger på en situasjon inn i 16, presser deres målmann som så vidt får avverget. Returen fanger vi opp, men er for ubesluttsomme i avslutningsøyeblikket og da forsvant muligheten. Etter ca 27 min får Modum en korner. Headingen deres går rett på mål (deres første avslutning på mål), men et første skremmeskudd fra bortelaget på at de nok effektivt kunne straffe oss når vi faller ned i 4. div modus og blir småsløve. Sprekken kommer da også på den påfølgende korner. Vi plukker ikke opp folk tidlig nok, Niklas kommer ut fra strek uten å nå overlegget, og et enkelt mål til bortelaget på deres første store mulighet. Bare minutter senere kommer nok en brøler av den gigantiske sorten. Vi setter i gang småspill bak til tross for at Modum står høyt på oss. Niklas bommer på pasningen og 2 Modumspisser er alene foran mål. De siste 10 min av omgangen er det oppløsningstendenser og vi er heldige som ikke ligger under med 3-0 til pause. Litt samme scenario som sist uke- et tappert forsøk endte med knall og fall etter en drøy halvtime.

2. omgang, samling igjen, og vi henger bra med på notene. Bortelaget kan ligge tett og ta overgangene raskt mens vi må jage. Den store muligheten for en redusering kommer da også når Markus plutselig kommer fri alene med deres målmann. Mål ble det ikke, og minutter etter står det 0-3. Modum kommer fri på vår venstreside. På det harde innlegget feilberegner Mads både ballens bane og markering og Modums spiller får en enkel jobb med å heade ballen i mål. Den siste halvtimen blir hawai fotball. På 0-4 blir vi igjen tatt på senga. Vi får først avklart til innkast, omstillinger ikke til neste situasjon og på det raskt tatte innkastet blir vi tatt i overtall 3 mot 1 og nok et enkelt mål til bortelaget. 0-5 ca 10 min før slutt på et direkte frispark.

0-5 er stygge tall på hjemmebane. Vi henger godt med til baklengsene begynner å komme, men oppdager igjen at manglende giftighet foran motstandermålet og slurv foran eget mål blir straffet nådeløst av spillere som trener mer enn dobbelt så mye fotball som oss. Vi ser faktisk giftige ut den første halvtimen, men får ikke uttelling og gjør stadig vekk en del slurvete pasningsfeil og posisjoneringsfeil som viser at vi ikke henger helt med på notene. Og når de store tabbene kommer igjen blir gradvis evnen og viljen til det helhjerta oppofrende spillet testet igjen. Denne gangen møtte vi et lag som hadde for god struktur og fotball forståelse til at feilene våre lot seg reparere.

Det er nok en del ting som må revurderes her for at dette ikke skal bli et ytterst tungt fotballår. Opplegget med 2 fellesøkter i uka og individuelt privat treningsopplegg for den enkelte er rett og slett ikke godt nok på dette nivået. Individuelt (touch-pasninger-situasjonsbedømming - omstilling) er det vanskelig å få til noen forbedring på med 1 til 2 fotballøkter i uka. Relasjonelt blir vi ikke kjent med hverandre i tilstrekkelig grad, og strukturelt er det fortsatt liten automatikk i å bevege oss som en enhet inn i riktige rom kontinuerlig ettersom spillet endrer seg og flyter frem og tilbake. For ofte står vi og ser på ballens bane når vi er kvitt den i stedet for å hele tiden jakte etter den mest optimale posisjonen eller bevegelsen. Ærgjerrigheten og tilstedeværelsen i alt vi gjør og hele tiden må vi få et mye mer aktivt forhold til. Fysisk var vi best i fjor i 4. div. Den fordelen har vi på ingen måte lenger. Skal vi da karre oss til noen poeng må vi faktisk være lurere, og jobbe steinhardt for at læringskurven skal få en viss stigning.

12.05.2015