4.div laget snublet i serieåpningen og tapte borte mot Hauger

Postet av Fagerborg Ballklub den 13. Apr 2011

Fagerborg startet klart best og skapte allerede det første minuttet den første store sjansen. Vi lager mange sjanser innledningsvis men scorer først i det 18 min på et kjempeskudd fra distanse fra Dag. 2-0 10 min senere og vi har en drøss med sjanser til å sette det 3. målet. Istedet kontrer hjemmelaget på overtid og dermed 2-1 til pause. De første 5 av 2. omgang brenner vi 3 100% sjanser (blant annet 1 i tverrleggern) før det glipper igjen og 2-2. Da hjemmelaget går opp til 3-2 etter et kvarter degenererer dette til bare tull og resten av kampen blir krampaktig uten struktur og plan (godt hjulpet av undertegnede som byttet 4 mann i pausen).

Fagerborgs lag; Kristian- Lars Jacob, Læff, Rune, Alex- Sindre, Atle, Eirik, Vedran, Dag- Lars. Innbyttere 2.omgang: Frode, Asing, Svein og Christopher.

Kampen startet med et beskjedent tempo. Hjemmlaget virket nonsjalant og det utnytter vi med mange brudd høyt i banen. Sjansene kom på løpende bånd men effektiviteten var ikke helt på plass. Først i det 18 min setter Dag ballen i mål fra godt over 25 min på en målmann som stod langt ute. Hjemmlaget hadde nå overtatt banespillet og trøkket oss bakover- noe som gav oss store rom å kontre på. 2-0 kom etter ca 25 min og det var Lars som satte den fra kort hold. Samme mann ble tatt ned i straffefeltet noen minutter senere men får ikke straffe. Enda 2 min senere passerer Lars midtstopperen igjen som tar livtak på han og soleklart straffe som dommeren vinker videre. På overtid kontrer Hauger. En god ball i bakrom og et lite sløvt øyeblikk blir straffet med redusering og full kamp igjen.

Vi gjør 4 bytter i pausen. De første 5 minuttene av 2. omgang skaper vi 3 store sjanser til å punktere kampen. Men det vil seg ikke. Stenger, keeper og ubesluttsomhet står i veien og vi er like langt noen minutter senere da det glipper på venstresiden i forsvaret igjen og 2-2. Hauger er nå laget med energi. Forrige ukes 120 min kamp mot Birkebeineren viser seg mer og mer og hjemmelaget får tid og rom til drible, hæppe og spille 5 aside. Etter 17 min blir det 3-2 til hjemmelaget og den siste halvtimen fremstår vi som ustrukturerte, frustrerte og dårlig trente. Sporadisk skaper vi noen flere sjanser men marginene er ikke med oss og det er nå hjemmelaget som har store rom å kontre på. Noe som et bedre lag nok hadde utnyttet bedre.

Sjansemessig skaper vi klart flest sjanser kampen sett under ett. Spillemessig er vi ikke bedre enn hjemmelaget. Tidlig i 2. omgang var strukturen i laget vårt borte og hjemmelaget får all verdens tid til å fremstå som gode fotballspillere. Alle byttene i pausen skapte ubalanse i laget. I tillegg til for dårlig jobbing ved balltap er viljen til å spille slik vi ønsker for liten.

Heldigvis har vi nå 2 uker på oss til neste kamp. Både Atle og Eirik måtte forlate banen på slutten med strekk og vi har nå litt for mange faste folk ute. En dårlig seriestart er dog en (tåpelig) Fagerborgtradisjon og vi kommer sterkere tilbake.

Lærdommer: 1) Vårt uttalte mål om en sosialdemokratisk tilnærming med å gi alle spilletid må praktiseres annerledes. I løpet av en kamp bytter vi etter behov eller for å forsøke å endre kampbildet. Vi har byttet for mye i treningskampene og det er ikke mange nok som "står" en hel kamp. 2) Nivået i 4. div er bedre enn tidligere og det kommer ikke til å bli noen lette kamper. 3) Alle som skal være aktuelle for en tropp må være i god nok fysisk form når muligheten byr seg. 4) Skal vi snu den negative trenden vi er inne i må vi alle stille høyere krav til seg selv.