Nytt tap borte mot Lokomotiv

Postet av Fagerborg Ballklub den 3. Jun 2011

Etter en meget sjansefattig 1. omgang borte mot Lokomotiv ligger vi under 1-0 etter et dødballmål (ca 30 min). Vi har et lite spillemessig overtak men skaper nada av sjanser. I andre omgang eier vi ballen, kjører over hjemmelaget (som ligger med 10 mann foran 16 metern og kjemper for livet) etter alle kunstens regler, men scorer ikke mål på de få store sjansene vi skaper. 8 min før slutt setter Lokomotiv inn 2-0 på deres første angrep i 2. omgang der de er over midten med mer enn 1 mann. Et innlegg fra kant ender opp i lengste hjørne for keeper. På overtid header vi i bakken og over mål for blank goal fra ca. 2 meters hold.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Andreas M, Rune, Vedran- Tor, Martin, Stig, Otto- Lars, Trym. Benyttede innbyttere: Andrés, Sindre og Alsing.

1. omgang liknet ganske mye på forrige kamp hjemme mot Vollen. En jevnspilt omgang mot et godt organisert lag som lå dypt i banen og satset på raske kontringer ved balltap. Vi har ikke nok bevegelse og balltempo til å trenge igjennom forsvarsmuren. Vi fikk ofte tredd igjennom ballen til midtbanespillere i mellomrommet men stort sett mottok vi ball stillestående på fot og med dårlige eller helt like bevegelser på topp ble det lett for Lokomotiv å forsvare seg når vi begynte å føre ball. Defensivt har vi stor sett kontroll og spesielt Vedran går foran med aggressivitet og bryter ofte ballbanen foran motspiller. 1-0 målet kom på en dødball fra midtbanen der Lokomotiv flytter opp fyrtårna sine. Selve frisparket var av den meget billige sorten der Lars får et knallhardt skudd i brystet fra 2 meters hold som dommern tolker som hands. Andreas blir holdt i fast grep i duellen på 5 metern med Lokomotivs 2 meter høye midtstopper og header uheldigvis ballen i egen tverleggen, returen ender på et Lokomotiv hode og sniker seg akkurat innenfor stolpen. Lokomotiv kan dermed tenke enda mer forsvar.

Vi gjør 2 bytter til andre omgang. Andrés kommer inn på topp og Sindre inn på høyrekant. Vi tar umiddelbart tak i kampen med klart større bevegelser, høyere balltempo og mange flere gode løp. Spesielt Andrés er ivrig etter å vise seg frem og flink til å beskytte seg selv og holde på ball mot et Lokomotiv lag som lå med forsvarsleddet på 16 og midtbanen på 20 meter. Til tross for at det nå lyste innsatsvilje, aggressivitet og høyt balltempo av oss, ble det vanskelig å trenge igjennom den kompakte forsvarsmuren. Det eneste Lokomotiv matchet oss på var duellspillet, men der er de til gjengjeld likeverdige. Spesielt når de kan ligge så tett med korte avstander med hele tiden 2 mann i sikring som fikk blåst vekk andre ballen.

Vi kom på angrep etter angrep men skaper litt for få store sjanser. Farligst ble det når Lars Jacob skar inn fra kant og fikk avsluttet fra 16 meter. En glimrende redning fra Lokets målmann hindret utlikning og returen ble satt i nettveggen fra litt skrå vinkel. Et kvarter før slutt får den nevte målmannen så vidt slått et nytt skudd i stanga og til corner. Etter nok en 7-8 minutter med stormløp mot motstandermålet kommer Loket på en kontring (som for første gang i andre omgang ikke ble stoppet på midtbanen). Ballen ble slått langt ned på deres høyrekant der en av deres spillere får fanget den opp. Fra noe skrått hold legger han den inn foran mål der den til slutt ender opp i lengste hjørne. Lufta går litt ut av ballongen de siste minuttene og spillet bølger nå frem og tilbake. På overtid får vi vår største sjanse men Andreas sin heading går i bakken og over mål fra et par meters hold. Dermed taper vi en ny fotballkamp fordi motstanderlaget scorer flere mål enn oss.

Til tross for ballbesittelse 80-20 i andre omgang taper vi nok en kamp mot Lokomotiv. Vi er best, men får ikke til det lille ekstra som skal til for å vippe de avgjørende situasjonene i vår favør. I 2. omgang er innsatsen upåklagelig. Vi spiller god fotball og mange står frem og tar ansvar. Vi har likevel en stor jobb å gjøre for å skape flere målsjanser, skape ettertrykk foran mål og for å finne ut av hverandres bevegelser.

Samtidig er det verdt å se litt på Lokomotivets styrker. På våre 2 ukentlige treninger er det 90% av spillerne som trener UTEN leggbeskyttere (de over 40 år har tydeligvis gått en annen skole), mens jeg tipper på at det der i gården er 90 % som trener MED leggbeskyttere. Det er mye vanskeligere og krevende å føre en kamp og "eie" ballen mot et lag som primært er opptatt av å forsvare seg. Dersom man ikke har et kjapt pasningsspill med mange gode bevegelser og får hull på byllen (slik at motstanderen må frem på banen), ender man nesten alltid opp med å måtte vinne "krigen". Og da må duellene vinnes skal man få et resultat. Lokomitivet var i denne kampen klart underlegne oss i de fleste fasetter av spillet, men de vinner minst like mange dueller som oss og vinner kampen på ren og skjær gammeldags vilje. Det er vanskelig å kritisere dem for å bruke en taktikk som forbausende ofte funker (og som vi visste ville komme).

Vi må gå tilbake i tenkeboksen og gjøre noen grep. På vårt beste er det bare Lyn i denne avdelinga som matcher oss (her leser vi ikke tabell). Problemet vårt er "hverdagskampene" og basisspillet vårt som ikke er solid nok. Mot topp motiverte motstandere der vi skal føre kampen er vi per dags dato ikke flinke nok til å bryte dem ned. Det må de tøffe gutta gjøre noe med sammen!