Før seriestart...

Postet av Fagerborg Ballklub den 13. Apr 2012

Status før seriestart braker løs til mandag 16. april mot Oppsal. Oppsal gikk videre i cupen og kampen ble dermed fremskyndet 1 dag. Her følger en liten statusoppdatering på oss selv og våre konkurrenter.

Vinterens treningskamper har vært en blandet fornøyelse. Vi har bevisst matchet oss mot gode lag på vårt nivå og over- og resultatene har vært preget av at vi har kvalitet i laget men også at vi mangler robusthet når ballen ikke ruller vår vei. Gjennomgangsmelodien har vært mange innslupne mål med en klar forbedring i de siste kampene.

Det er vanskelig å spå utfallet av serien. Det gjenstår jo 22 kamper for samtlige lag. I motsetning til i fjor, fremstår de fleste hjemmesidene til lagene i denne avdelingen som et sorgens kapittel uten oppdateringer og informasjon utover at de eksisterer som lag. Noen rykter svirrer dog i lufta. De fleste lagene satser sikkert på opprykk men som kjent vil nok noen måtte nøye seg med plass lenger nede på tabellen

Favorittene i våre øyne er Oppsal og Fagerborg, med Bygdø, Grorud 2 og Årvoll som outsidere. Oppsal kom i likhet med oss på 3. plass i sin avdeling i fjor og har ytterligere fornyet laget i år med unge talentfulle spillere. En soleklar opprykkskandidat som har matchet seg mot 3. div lag i vinter. Fagerborg har tradisjonen som 3. div lag, er bedre trent enn i fjor men har en litt tynn stall på enkelte viktige plasser. Bygdø har et bra lag og er i egne øyne storfavoritt. Vinner neppe avdelinga, men kan blande seg inn blant de 4 øverste. Grorud 2 vil være helt avhengig av hvordan første laget gjør det i 2. div og påfyllet derfra. Har sikkert ambisjoner om opprykk. Årvoll har fornyet hele stallen og fremstår (resultatmessig i treningskampene)som et nytt lag i forhold til å fjor da de nesten rykka ned til 5. div. Kan bli en outsider.

Interesant nok er det disse 4 lagene vi møter i de 4 første kampene.

Naturlige midellhavsfarere er Sagene, Lille Tøyen, OSI, Høybråten/Stovner, Kurer. Lille Tøyen var i 3. i fjor og er vel kanskje det laget i denne gruppa som kan overraske og eventuelt blande seg inn i en toppstrid. De var sjanseløse i 3. div men kan kanskje reise seg i år. De andre lagene i denne gruppa kommer til i havne rundt midten av tabellen og nedover.

Nyopprykkede Bøkeby og Hasle/Løren 2 vil få det tøft. Hasle/Løren rykket ned fra 2. div og har mistet mye spillere. Det vil prege 2. laget som nå skal prøve seg på et mye bedre nivå enn 5. div. Bøkeby vil også få testet kondisen mot lag som trener adskillig mer enn dette vennelaget fra Larvik. Vil overraske mye dersom ikke disse 2 lagene rykker ned igjen.