Vinterrserien startet med seier 5-4 mot Rustad i Manglerudhallen lørdag 11. jan

Postet av Fagerborg Ballklub den 11. Jan 2014

Fagerborg fikk en god start i vinterserien med seier 5-4 mot 3. div laget Rustad lørdag ettermiddag. Vi ledet stort sett hele kampen, men Rustad gav seg ikke og det var tett hele veien inn. Etter en litt nølende start var vi gode store deler av 1. omgang og ledet fortjent 2-1 til pause. 5 bytter i pausen skapte en del urytme i spillet og med ledelse ble vi presset lavt i store deler av 2. omgang. Likevel var vi giftige på kontingene og hadde både 4-2 og 5-3 ledelse. Stygge forsvarsmiss lot Rustad henge på med reduseringer og det var spenning helt inn.

Fagerborgs lag: Jakob- Vedran, Erik, Ole M, Ole M. W.-Martin, Eirik B, Andreas S, Kim, Terje- Petter. 2. omgang inn: Egil, Mads F, Christer, Jan Remi, Kim G.

10 gamle fagerborgere og 6 nye navn. Litt spent på forhånd om vi ville score mål uten de faste spissene på plass. 5 mål gav svar på det spørsmålet. Sterke navn borte fra både forsvaret og midtbanen også, men vi stilte med en god tropp og fjoråret gav oss en soliditet som vi tar med oss inn i 2014.

Rustad endte som nr 7 i 3. div i 2013 og vi regnet med en tøff kamp mot et ballsikkert lag som var gode i fjor høst. Rustad hadde ball mest de første 10 før Fagerborg overtok mer og mer. Kim utnyttet en stygg forsvarsmiss og gav oss 1-0 tidlig. Resten av omgangen er tett, masse dueller og intensivt spill på en liten bane. Sjansene er det stort sett Fagerborg som skapte. Rett før pause er det vår tur til å tulle i forsvar og 1-1. Før vi igjen tar ledelsen minuttet etter og 30 sek før pause med Eirik B.

2-2 2 minutter inn i 2. omgang etter nok en sekvens med småspill og balltap på vår egen 16 meter. Etter 10 min fikk Kim G vist seg frem, løp i fra forsvaret til Rustad på en kontring og en eksemplarisk lobb gav 3-2 ledelse. 10 min senere fikk vi utteling på en ny kontring og Jan Remi putta 4-2. Det burde vært spikern i kista, men minutter senere gjentar vi småspillet i forsvar og 4-3 til en viss irritasjon fra benken. Vi bruker dog bare 4 minutter til før 5-3 ble kontret inn  og denne gangen var det Wold som putta'n inn. 3 min før slutt krakelerte vi igjen i forsvar og sluttresultatet endte 5-4.

Mye bra her. Vi er intensive i spillet, gode i duellene, kjappe på kontringene og mer presise ( som mot Frigg) i pasningsspillet. Vi mister formasjonen i 2. omgang, blir presset bakover, glipper for ofte i forsvar og en del å gå på kondisjonsmessig. Likevel, i fjor vinter tapte vi klart mot 3. div lag selv om vi spillemessig var på høyden. 2013 har gitt oss en større stabilitet og soliditet som vi må bygge videre på. Gode ballspillere er på vei inn og kondisjonstrening skal de få de neste månedene.

Ellers var Hasle Løren det eneste 3. div laget som tok poeng i første runde i vinterserien. MS slo Korsvoll 2-1 og Klemetsrud- HS endte 2-2. Dette blir jevnt og tøft.