Endelig poeng i 3. div etter 2-2 hjemme mot Lommedalen

Postet av Fagerborg Ballklub den 30. Jun 2015

Endelig ble smultringen i poeng kolonnen eliminert etter 90 min iherdig innsats mot tabelltoer Lommedalen. Kampen startet på sedvanlig måte med at Lommedalen putta 1-0 før 5 min var passert. Gradvis kom vi oss inn i kampen og etter 28 min satt utlikningen. Da Lommedalen bommet på straffe i siste minutt av 1. omgang kunne man ane at Kosmos nå mente at vi hadde fått nok juling i årets 3. div og med 1 poeng i lomma etter 45 min (første gang i år) var det optimisme i pausen. Preben putta så 2-1 etter 57 min, før Lommedalen utliknet på korner i det 64. minutt. På overtid ble vi snytt for 2 poeng da vi feilaktig får annullert et mål da Lommedalens keeper mistet ballen og Kim G satte den i mål. Likevel, 1 poeng og ikke minst framsteg i prestasjoner var ytterst viktig.

Fagerborgs lag: Niklas- Lars J, Andreas M, Mads, Vedran- Sondre (Kim G- 78. min), Mounir, Eirik G, Markus, Preben- Haaken.

Etter 8 strake nederlag og tidenes verste tapsrekke var det ikke høye odds for at Fagerborg skulle ta poeng mot et Lommedalen lag godt plassert på 2. plass og med 11 scoringer i siste seriekamp. Fagerborg hadde dog 3 mann tilbake siden siste kamp og med en formasjons vri med mer duellkraft sentralt i banen betinget optimisme. Det skulle dog likevel bare gå 15 sek før Lommedalen spilte seg til sin første store sjanse. Slapt press på ballfører, kjip i bakrom og avslutning fra skrå vinkel heldigvis på utsiden av mål. 4 min etter sprakk nullen bakover. Teknisk feil fra Andreas, ny ball i bakrom og ballen ut i 45 på spiller som kom bakfra. Igjen viser vi at reparasjonsfasen går for sent når vi gjør feil. Vi ligger i balanse med nok folk, men klarer ikke å omstille oss raskt nok når Lommedalen setter fart. Gradvis kommer vi oss inn i kampen, og produserer etter hvert sjanser både på gode kombinasjoner og fordi Lommedalen defensivt slurvet en del. Med duellkraft på midten, Haaken som oppspillspunkt og Markus i mellomrom fikk vi en del gode brudd. I det 28. minutt kom utlikningen. Noe raske kombinasjoner og Markus fikk avsluttet ned i hjørnet fra 16 meter. Mot pause er vi like nærme 2-1 som Lommedalen, men i siste minutt av omgangen setter vi oss igjen i en vanskelig posisjon. En rekke dårlige pasninger fra den ene til den andre akkumulerer seg til farlig brudd på egen banehalvdel og Lommedalen ender opp med et straffespark i siste minutt. Fra å få en ny kalddusj kommer vi oss ut av situasjonen med helsa i behold da Lommedalen setter straffen 2 meter over mål. 1-1 til pause i en omgang der tross alt mye fungerte, blant annet i det offensive spillet med Markus- Haaken, og det defensive Mounir- Eirik G som var flinke til å ta ut riktige rom med duellstyrke og enkle, gode pasninger.

Lommedalen setter opp farta i 2. omgang og trøbbel oppstod ganske raskt. Fagerborg står av de første minuttene og igjen kommer vi med gode overganger og skaper en rekke farligheter. Etter drøyt 10 minutter går vi opp i ledelsen for første gang i år, da Preben først dribler, spiller vegg med Haaken og alene med keeper setter ballen i lengste hjørne. 5 min fikk vi gleden av å ha 3 poeng noen cm ned i lomma. Da får Lommedalen korner, passiv markering av mann på 5 metern som ikke trenger å hoppe for å stange ballen i mål. Resten av omgangen er ganske åpen der spillet bølger frem og tilbake. De fleste avgjørende dueller vinner vi selv om Lommedalen har mest ball. Mulighetene for 3 mål og ny ledelse (og 3 poeng) var der hele tiden og på overtid kom også målet. Lommedalens målmann slipper ballen og returen setter Kim G i mål. Dommeren «ser» en duell som aldri fant sted og til tross for i herdige protester blir målet annullert. 3 poeng ble dermed 1. Litt surt, men fattigfolk tar det vi får etter en lang hungersnød periode.

Prestasjonen var god. Vi viser klar fremgang. Med Mounirs duell og pasningsstyrke fikk vi mer ro i det oppbyggende spillet. Ballen ble ikke spilt vekk med en gang vi fikk den. Haaken var en konstant trussel så lenge det var saft i beina hans og Preben fikk viste seg frem igjen når troa plutselig var tilbake. Forsvaret klarte seg stort sett bra i duellspillet, men fortsatt en del å gå på i orienteringsevne og mentale omstillinger. Vi ser nå oppover på tabellen og Birkebeineren som så langt har tatt sine poeng i Buskerud fotballkrets administrasjonslokaler.

Av Ragnar Puntervold

09.06.2015 20:00