Fagerborg havnet i avdeling 4 i 3.div 2015

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Fagerborg havnet som eneste Oslo lag i Buskerud/Vestfold avdelingen i 2015. Vi får da en del mer reising enn våre naboklubber som havnet i Osloavdelinga. I Vestfold er det nå gode veier og en lang tur til Bø i Telemark (Skarphedin) skal vi klare. Sportslig ser dette ut som en tøff avdeling med flere lag som satser hardt på opprykk til 2. div. Det blir morro for oss amatører fra Oslo å komme til store klubber med gode stadioner. En del av dem har også tilskuere.

Avdelingsoppsettet:

Larvik Turn- 11.plass avd 5

Sandefjord Fotball 2- 8. plass

Eik Tønsberg—Vinner 4. div

Vestfossen- 8. plass avd 4

Strømsgodset 3- Vinner. 4. div

Birkebeineren- 14. plass 2. div

Åssiden- 6. plass avd 4

Mjøndalen 2- 10. plass avd 4

Modum- 5. plass avd 4

Lommedalen – 3. plass avd 4

Bærum 2- 7. plass avd 4

Fagerborg- Vinner 4. div

Skarphedin. 11. plass avd 4.

Her er det mange nye bekjentskaper for oss fra Oslo. De eneste lagene vi har møtt i seriesammenheng av disse lagene siden årtusenskiftet er vel Bærum 2 og Lommdalen (2008). Birkebeineren møtte vi i cupen i 2011 der vi tapte på straffekonk etter ekstraomganger. Dette ser ut som en sterk avdeling mot ordentlige fotballklubber. Det er naturlig å holde FK Tønsberg (tapte opprykket i 2014 til 2. div på overtid mot Donn i siste seriekamp) sammen med Sandefjord 2 og Birkebeineren (som rykket ned fra 2 . div) som de store favorittene. Sandfjord 2 vil nok automatisk få en nivåheving i og med at de rykket opp i eliteserien. Skulle Mjøndalen også rykke opp vil nok også Mjøndalen 2 får en nivåheving. Ellers har jo også Lommedalen, Modum, Bærum 2 og Åssiden vært solide lag på dette nivået i mange år nå. Så her må det brettes opp armene.

Det er vel ingen av disse lagene som har masse penger å hive innpå for å «sikre» seg et opprykk med å kjøpe spillere, men vi kan være ganske så sikre på at alle disse klubbene har mer ressurser enn vårt totalbudsjett på 200.000 for våre 2 lag i 3. div og 5. div. En del av dem har også fine stadioner med både pølseboder og speakertjenester (3 eliteserie-arenaer hvis MIF rykker opp) så da tar vi jo et stort steg opp fra skyggenes dal i den lokale trikkeserien i Oslo. Så dette blir bare moro med masse blod, svette og tårer (og en del dugnad).

Vår første treningskamp i vinter blir mot Rustad allerede 13. desember i vinterserien Manglerudhallen. Som tittelholdere i fra i fjor er det viktig at vi får en god start der og en god begynnelse på oppkjøringa til seriestart i april 2015.

22.11.2014