Seier i siste seriekamp 2-1 borte mot Heggedal og opprykk til 3. div!

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Fagerborg sikret tirsdag kveld opprykket til 3. div med 2-1 seier borte mot Heggedal. I siste runde var det klart at her gikk det ikke ann å basere seg på at de andre topplagene skulle gi fra seg poeng nok en gang og bare seier var godt nok. Borte mot formlaget Heggedal ( 6 seire på de 7 siste) på høsten bruker aldri å være enkelt. Vi stilte i en 4-5-1 formasjon med en god porsjon ydmykhet, jobbet knallhardt, skapte klart flest store sjanser og vinner til slutt fullt fortjent 2-1 mot et hjemmelag som kjempet hardt til siste stund for sin seiersbonus. Etter 4. års ørkenvandring i 4. div er vi da tilbake i "elite-idretten" i 3. div. Der vi hører hjemme. HURRA!

Fagerborgs lag: Sindre- Vedran, Andreas M, Mads, Nikolas- Sondre, Eirik B, Petter, Andres, Wold- Vegard. Innbyttere: Andreas S, Lars J og Nikolas.

Enda flere spillere ute med Kristoffer bortreist og Kim skadet. Likevel Petter var tilbake fra sin lange jobbreise og Andreas S likeså. Lagmessig bestemte vi oss for å kjøre rutine fra start. Formasjonsmessig tilbake til røttene i en trygg 4-5-1 oppstilling, stresse intensitet og aggresivitet i en gruppe der flertallet i løpet av 20 kamper ikke har vært i nærheten av få gult kort. Ser vi bort i fra Eirik B og Lars J har våre slemmeste spillere fått 1 gult kort i løpet av hele sesongen. 0 kort på Andreas M tyder på at testosteronnivået er på vei nedover?

Vi begynner meget bra. 1-0 etter 1 minutt. Wold drar seg forbi på kant og legger inn til Vegard som fra kort hold putter ballen i mål. Vi fortsetter friskt, med gunstige brudd på midten og etter 10 min blir Vegard spilt igjennom, rekker ballen akkurat foran målmannen, detter litt tungt, men der ble vi snytt for klart straffe og potensielt rødt til Heggedals siste skanse. De påfølgende minuttene jevner spillet seg ut. Etter 17 min får Heggedal sin første store sjanse, begge våre midtstoppere har skjøvet for langt over på høyrekant og en ball i bakrom blir akkurat reddet av Nikolas, etter noen returer og klabb og babb ender ballen hos en Heggedal spiller som setter ballen i mål. Vi fortsetter å være giftige på overganger og dødballer, men Heggedal skaper ikke flere sjanser før de plutselig får en stor sjanse etter en dødball. En kjapp beinparade fra Sindre hindret mål. Like etter fikk wold en stor sjanse fra kloss hold men cm utenfor. På overtid scorer Bakka etter en retur fra en Heggedal spiller, men målet blir tvilsomt annulert for en offside i situasjonen før. En god 1. omgang med stor intensitet fra begge lag.

En grei følelse inn mot 2. omgang. Vi hadde vært kompakte og nøye i arbeidet og vi vet at kondisjonmessig burde vi være flere hakk bedre enn hjemmelaget. Det skulle også vise seg å være gjennomgangstonen i 2. omgang. Vi stengte butikken på midtbanen. Vinner klart flest dueller, og kjører raske overganger. Allerede etter 4 minutter kommer seiersmålet. Andres blir spilt fri og alene med keeper legger han den rolig i hjørnet. Fra benken luktet det offside, men linjemann og våre folk som stod i riktig vinkel kunne bekrefte at Heggedals høyreback (langt fra spillet) lå innenfor. Resten av omgangen kjører vi på, skaper store sjanser på farta vår, Wold, Vegard, Nikolai og Lars J hadde alle flere muligheter til å punktere kampen uten av vi lykkes med det. 4 minutter før slutt fikk Heggedal sjansen som et lag alltid får ( selv om de blir kjørt), men denne gangen kommer vi oss helskinnet igjennom da Sindre akkurat så vidt klarer å fiste lobben over tverleggern. Nok et poengtap i de siste minuttene hadde vært tungt å svelge. Vi klarer dermed en velfortjent sier mot et hjemmelag som ikke gav noe ved dørene, kjempet hardt for å bli høstsesongens formlag og for å ødelegge for oss (noe annet skulle da også bare mangle!).

Selv med mange nøkkelspillere ute klarer vi da å reise oss og sikre opprykket. Vi ligger på topp etter 22 kamper og har vært best i avdelinga. Med tanke på fjorårets historie er det ytterst velfortjent. All honnør til Sindre som tok utfordringa med å stå i mål de siste kampene og sikrer oss opprykket med solid spill i siste runde. Petter tilbake gav oss den villskapen og smartnessen vi trengte i de 47 minuttene han holdt fysisk og Andreas S gjør en veldig god jobb på midten da han overtok stafettpinnen. Resten var også Påen i dag- og da blir helheten god.

Ser vi bak tallene har vi tatt 21 av 24 mulige poeng mot de 4 lagene som ligger nærmest oss. 29-9 i målforskjell. Dvs vi har ikke bare vært best mot de beste lagene vi har vært udiskutabelt suverent best med en seiersprosent på nesten 90. Mot de 7 dårligste lagene er bildet helt annerledes. Der har poengene rent ut med 22 poeng av 42 mulige og 39-21 i målforskjell (seiersposent på knapt 50). En ganske jevn avdeling kan ikke forklare hele dette bildet. På 4 lørdagskamper har vi også endt opp med magre 2 av 12 poeng.

Hva viser dette? 1) Når motivasjonen er topp og alle er skjerpa er vi gode- alt for gode for 4. div, 2) vi har fortsatt en skippertak mentalitet som normalt sett ikke holder for opprykk ( takket være en jevn avdeling gjør det det denne gangen), 3) vi har seriøse mentale utfordringer når vi møter motstandere der vi skal styre kampene og legge premissene.

Pga KM mot Ready og Grei fortsetter vi å trene. Vi må prøve å ta hjem nok en bøtte i 2014 og 100-års jubileumet vårt.

24.09.2014