Nok et tap for Fagerborg med 2-1 borte mot M/S.

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Fagerborg går på nok et tap borte mot M/S lørdag ettermiddag og er i fritt fall på tabellen med 4 poeng på de siste 5 kampene. Kampen var tett og jevnspilt og kunne ha vippet begge veier. Likevel, igjen klarer vi ikke å putte ballen i mål selv om vi har de fleste og største sjansene (2 på innsiden av treverket og 3 ganger alene med keeper i 2. omgang i gode avslutningsposisjoner). M/S hadde også sine sjanser, men de var mindre opplagte enn våre. Seiersmålet kom noen få minutter før slutt der forsøket på en heading tilbake til keeper ble for svak. Tabben ( som typisk nok kom fra treneren) kostet oss 1 poeng, mens alle de spolerte sjansene kostet oss seieren. Vi er da 4 poeng etter Høybråten/Stovner, som vi høvlet over på tirsdag med 1-0 tap som resultat

Fagerborgs lag: Jakob- Erik, Ragnar, Vegard E, Marcus, Vedran -Andres, Kim, Petter, Preben- Lars K. Innbytter: Tor, ubenyttet: Henrik. Nok en gang 7 endringer i startoppstilling fra sist kamp og en ekstremt vanskelig inngang til kampen. Normalt kan vi stille 2 lag som holder 4. div nivå, men med 22 mann med gyldig og ugyldig forfall måtte vi da bruke 4 mann som spilte 90 min i 5. div på torsdag inkludert undertegnede som er nærmere 50 enn 40 år, ikke har spilt 4. div siden 2012 eller trent seriøst i år. Erik og Preben fikk i siste liten ordnet seg fri og Petter meldte seg til tjeneste etter nesten 4 uker ute uten fotballtrening. Uten dem måtte vi ha trukket laget fra kampen. Pinlig! Nok om det!

Vi starter forsiktig og litt nølende med en startoppstilling som måtte ta hensyn til svakhetene våre. Mangel på fart og hodestyrke bak. Kvaliteter vi normalt har masse av. M/S fester et lite grep og skaper noen nesten muligheter der vi er lite aggressive og ingen tar det store ansvaret for å gå inn i dueller. Etter 15 min får M/S et straffespark. Vi er i balanse og overtall, men slappe i duell og sikring og straffesparket er det liten vits i å diskutere. Etter målet begynner vi å yppe oss. Sannsynligvis skulle vi ha hatt et straffespark på en corner der en av hjemmelagets spillere tar ballen med hendene. Det fikk vi ikke, men etter vannpausen midtveis ( som var en kjærkommen anledning til å få en løpsk puls til å komme ned i normalt leie) tok vi mer tak i kampen og straks etter fikk vi utlikning da Preben ble spilt igjennom av Kim og vippet ballen over keeper. Minutter senere burde det ha stått 2-1 da Lars hamret en ball på innsiden av stanga, men over streken gikk den ikke. Vi hadde tatt over kampen det siste kvarteret og optimisme i pausen.

De første 25 min av 2. omgang har vi veldig god kontroll og et lite spillemessig overtak der vi skaper store muligheter jevnt og trutt. Preben får en ny gylden mulighet på bakerste stolpe, men treffer ikke ballen rent. Noen tette situasjoner inne i feltet, Kim blir spilt fri, men et tigersprang fra Grim redder M/S. Etter 70 min trøkker M/S på igjen og vi begynner å gå tomme for krefter slik at M/S noen ganger kommer forbi på vår høyreside og får noen farlige innlegg der pressede avslutninger går på utsiden. Men, vi gjør større og større feil og undertegnede går tom for krefter 10-12 min før slutt og må ut. Petter går ned. Kim og Andres kommer seg fri på en kontring og i en 2 mot 1 situasjon slipper Kim ballen riktig til Andres, men avslutningen alene med keeper går på utsiden. Så var det Petter sin tur til å gå tom for krefter og undertegnede, som eneste forsvarspiller på benken, måtte inn igjen. Minutter etter hamrer Tor ballen på nedsiden av tverrliggeren og ned på strek, uten at nesten hjelper noen på hesten. Minutter før slutt får M/S en kontring. Vegard E taper duellen og undertegnede med svært slitne ben kommer inn i sikring. Forsøket på å heade select-ballen (baller som er bannlyst i Fagerborg) tilbake til Jakob ble totalt mislykket og gammelmannsbeina var ute av stand til å løpe opp situasjonen. Tabben påførte oss et nytt tap, og veldig synd da de oppmøtte fagerborgspillerne tross alt hadde levert en meget god innsats for å få med oss poengene. Med 3-4 mann til hadde oddsen for at dette skulle ha gått veien vært mye større.

Nå har vi gjort det vanskelig for oss selv igjen og må brette opp armene. Full mobilisering de 2 siste kampene så blir ikke utgangspunktet for høsten så gærnt, men om gruppa alt har tatt ferie skal det holde hardt å bli topp 3 i en tett og jevn avdeling der vi har slått de 2 beste lagene vi har møtt (Rilindja og KFUM 2) henholdsvis 5-2 og 7-0.

15.06.2014