08.10.07 - Høstens 7. seier ble innkassert mandag kveld med 5-2 borte mot Bøler

Postet av Fagerborg Ballklub den 8. Okt 2007

I en noe ujevn kamp kvalitetsmessig drar vi det lengste strået med høyere effektivitet enn hjemmelaget. Bøler startet best, men etter 10 min overtar vi og i løpet av de neste 20 min putter vi 2 mål og avgjør i realiteten kampen. I denne perioden var det fotball av høy kvalitet, masse løp, direkte en-touch spill, store sjanser og fine mål. Det siste kvarteret begynner vi å gjøre ting vanskelig og inviterer Bøler inn i kampen igjen. 2. omgang er dårligere enn første, Bøler har ballen mest men vi er effektive på overgangene og etter 3-0 20 min ut i omgangen kunne det ha blitt mange mål. Vi scorer 2 til og går mot en sterk 5-0 seier før Bøler reduserer med 2 raske mål i sluttminuttene. Men alt i alt en fortjent borteseier etter 5 fine mål.

Fagerborgs lag: Alex- Rune K, Magnus, Rune S, Espen M- Eirik B, Atle, Magnus, Mejid- Frode, Christian. Innbyttere: Eirik U og Mads.

Bøler har vært en av de positive overraskelsene i årets avdeling og etter å ha blitt massakrert av dem i hjemmekampen var det utviltsomt et viktig poeng for oss å reise kjerringa og komme tilbake på vinnersporet etter sist tap mot Asker 2. Med en del forfall, og noen andre tilbake fra skader klarte vi til slutt å stille et bra lag til kampstart.

Bøler startet best med direkte og raskt spill og kampen hadde et godt tempo. Hjemmelaget skapte de 2 største sjansene de 10 første minuttene før vi overtok showet. Da vi fikk i gang motoren gikk det raskt på skinner både på kantene og i mellomrommet. Vi bommet på de 3 første sjansene men etter ca. 15 min satt den første i nota. Det var Mejid som fikk æren av å staret ballet med å bredside ballen i mål etter fint forspill på høyrekanten. De neste minuttene fortsatte spillet vårt i høyt tempo, entouch, frispill i mellomrom og Bøler hang overhode ikke med i svingene. 2-0 ble satt inn 7 min senere. Også en leksjon i effektiv fotball. Mejid ble frispilt i mellomrommet. Passerte en mann og la en stikker i bakrom der Frode i steget satte ballen kontant i mål. Nok en perle! Bøler var nå rystet og vi holder tempoet oppe i en 6-7 minutter til og skaper et par store sjanser til som kunne ha drept kampen. det siste kvarteret begynner vi å rote. Istedet for å spille kjapt blir det mer ballføring, driblinger og nochalant spill. Det eneste dette førte til var at Bøler ble invitert med i kampen igjen og på noen av bruddene kunne de med større effektivitet ha redusert.

Som ventet startet Bøler 2. omgang med å kaste frem folk for å redusere og komme seg inn i kampen igjen. Det første kvarteret har de et bra trøkk på oss men de sjansene de fikk tok Alex seg av. Vi kjører nå på kontringer og etter 20 min dreper vi kampen med å sette inn 3-0 målet. Christian ble frispilt av Frode og alene med keeper og fra litt skrå vinkel setter han den sikkert i lengste. Bøler svarer med å ta ut en midtstopper og med det fikk vi enorme kontringsmuligheter. Noen av mulighetene tok vi vare på og etter 30 min stod det 4-0 signert Christian igjen. Rune S får en assist der etter å ha brudt, spilt veggspill og lagt ballen ut til Christian som kunne sette den ferdigscorede ballen i mål.  Vi scorer et nytt mønstermål 5 min senere men linjemannen annulerer feilaktig Mads mål for offside. Frode avslutter scoringskvelden for vår del 5 min før slutt etter et raid og en frekkis i korthjørnet. Bøler utlikner sekundene etter avspark da Fagerborg er i gang med seiersfeiringen. Og sekunder før slutt får de et nytt trøstemål på et Fagerborg lag som tok kvelden noen minutter tidligere.

Spillemessig var vi ikke så overlegne som vi har vært i de andre høstkampene. Men for en gangs skyld er vi effektive og målene ( inkludert forspillene) var det klasse over. 1. omgang var det god kvalitet på med 2 lag som skulle angripe. Andre omgang ble litt svakere men vi er rutinerte og venter ut Bølers stormangrep.

I siste kamp venter avdelingsvinner Gruner. Vinner vi den vinner vi også høsttabellen i avdelingen vår. Noe som jo vil være en liten trøst etter et vanskelig Fagerborgår.