15.05 - Driv/Enebakk - Fagerborg2 2-4 (1-1)

Postet av Fagerborg Ballklub den 15. Mai 2009

Fagerborgs unge og talentfulle rekrutter dro torsdag kveld inn i de dype skoger i Enebakk, humpet rundt på en grusete grusbane i 90 minutter og dro hjem til asfaltjungelen i Oslo med 3 velfortjente poeng!
Som sedvanen er på bortekamper der avstanden kan regnes i mer enn 20 min biltur ble det problematisk å stille lag. 1 time før avreise var det dog 11 mann som hadde sagt ja etter trygling, being, utilslørte trusler og store pengesummer ble lagt på bordet. Eirik Utstumo, med et stort gnagsår på venstre lilletå ble overtalt til å stå i mål.

Kampen er det lite å si om. Første omgang var uten tempo. Fagerborg taklet "gå-stå-stillestand-hæppe" varianten av fotballspillet best. Scorte en og skapte noen sjanser. Hjemmelaget skapte ingenting, men utliknet dog på en kontring like før pause. Fagerborg brukte pausen på benken til å daske hverandre i ansiktet, sjekke at det fortsatt var puls og få pulsen ut av dvalemodus. 2.omg ble dermed mer fartsfyllt. Flere sjanser ble skapt. Det var innimellom tilløp til duellspill (moro gutta!) og geniale gjennombruddspasninger (Faye kan føre opp en ny pinne på meg...). Vi var best og scoret 2 før Driv reduserte to minutter før slutt på dødball. For å ydmyke det sutrete hjemmelaget la vi på til 4-2 sekunder etter!

Dermed kunne vi ta oppstilling etter kampen med 3 poeng i lomma og ta i mot jubelen fra våre fans. Dessverre var det ingen som denne kvelden hadde tatt turen til Ytre Enebakk for å følge favorittlaget sitt. Kanskje ikke så rart når semifinalen i Eurovision Song Contest gikk samtidig.

Ellers hyggelig å se at det var opptil flere motstandere som var eldre enn meg selv, noen år siden sist jeg opplevde det :)

MVP-prisen går til Eirik Utstumo, som til tross for store smerter, stod en nesten prikkfri kamp i mål. Aldri for sent å debutere i 5.div-buret. Neste kamp i 5.div går torsdag 21.mai, på selveste Kristi Himmelfart! Utfordringene står i kø...

Fagerborgs selvutnevnte "spielführer" Ole U Johansen var tilbake i Fagerborgtrøya og hadde følgende å si etter kampen:

- FBK kontrollerte store deler av kampen, men slet med å fóre vår giftige spisspar med de rette ballene. Driv var dog farlige på kontringer etter brudd midt på banen. Først etter at headcoach Puntervold foretokk enkelte geniale rokeringer i pausen løsnet det. Ved å sette seg selv inn i Makelele-rollen fikk vi satt mer trykk offensivt og scorer 3 fine mål.

Gode poenger i kampen:
* Arne Furumo spilte forsvar som en romersk legionær
* Arvid fra 7er laget spilte seg til fast plass på Fagerborg2 med herlige dribleraid
* Utsi seglet opp som en reell utfordrer til keeperplassen på førstelaget
* Kampen: mange pasninger innad i laget, gode ballføringer og god kommunikasjon
* Minus: Noe kverrulering med kampleder og tap av ball som skaper break-down situasjoner.
* Bakrommet forble ubrukt av begge lag :)