4-2 seier borte mot Ullern 2 tirsdag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 3. Mai 2011

Vi vinner til slutt helt fortjent 4-2 mot Ullerns rekrutter. Vi er overlegne i banespill det meste av kampen, leder 3-0 ett kvarter ut i 2. omgang men gjør det igjen litt spennende med å la Ullern kontre inn 2 mål et kvarter før slutt. Andrés roer nervene med 4-2 10 min før slutt og vi gjenntar dermed ikke de siste kampers fadese med å rote bort poengene. Vi burde ha puttet flere mål men spillemessig var dette forbedring fra den siste måneds dårlige prestasjoner. Formasjonsendring og 6 bytter i lagoppstillingen fra forrige kamp fungerte greit.

Fagerborgs lag: Kristian- Ragnar, Andreas M, Rune, Lars J- Alsing, Eirik, Tor, Vedran- Lars, Dag. Benyttede innbyttere: Stig, Andrés, Sindre.

Nye karantenner, forfall og skader, sammen med dårlige resultater tvang frem en rekke endringer i lagoppstillingen til den 3. kampen i årets serie. Undertegnede knyttet på seg skoa igjen, Andreas var klar etter sin karantenne fra Birkebeinerkampen og Stig ankom kampen litt sent pga barnvaktproblemer. Dermed gjorde vi 3 bytter/rokkeringer i den bakre firer og 3 nye mann i midtbaneleddet.

Vi tar tidlig kontroll på kampen og setter trykk på hjemmelaget. Vi står høyt og gjenvinner ballen titt og ofte på Ullerns banehalvdel. Med litt dårlig bevegelse og utydelige løp skaper vi dog lite. Ullern hadde sporadisk noen forsøk på angrep men disse ble fanget opp lenge før de nærmet seg 16 metern og farlige soner. Den første halvtimen har vi god kontroll og presser på men stresser litt for mye med valg og pasninger til å skape noe særlig med sjanser. 1-0 ledelse kommer etter en halvtime. Lars J drar med seg ballen fra venstreback, løper fra 3-4 mann, runder keeper fra skrå vinkel og legger inn foran mål der Dag får tuppet den i mål. Det siste kvarteret av omgangen beholder vi ballen i laget, spiller oss rundt og skaper noen halvsjanser. I det siste minuttet av omgangen kommer Ullern på en kontring, de får spilt igjennom på venstresiden og etter en løpsduell ender det med straffe til hjemmelaget. Den eneste målsjansen til hjemmelaget på 45 minutter redder Kristian og dermed står det 1-0 til Fagerborg til pause.

2. omgang fortsetter som første. Vi presser på og nå begynner også målsjansene å bli større. Vi får en rekke muligheter innenfor 16 metern men sliter litt med å stokke beina og løper litt i veien for hverandre. Nærmest er Alsing etter ca. 12 min da han setter ballen i stanga etter et gjennombrudd og alene med keeper. Noen minutter senere er det vi som får straffe. Dag går i bakken innenfor 16 og Eirik setter sikkert straffa. Ullern, som ennå ikke har hatt en spillesjanse får så til en gjennomløping (klar offside, men i og med at det manglet en linjemann var dette vanskelig for dommern) som Kristian igjen redder. Noen minutter etter er det så Andrés som setter 3-0 etter å ha kommet inn minuttet før. En ball i bakrom til Dag som kipper den videre til Andrés som setter den i åpent mål med pannebrasken. 3-0 ledelsen beholdt vi 3 minutter. En ball i bakrom på høyresiden (må falle tidligere når det ikke er press på ballfører!) der vi først taper duellen men klarer å løpe opp spillern på 16 metern, Ullernspilleren får vendt opp og skyvd ballen over på venstresiden der en Ullernspiller upresset får satt ballen i lengste hjørne. 3-2 kommer bare 4 minutter senere på en ny kontring. Vi står høyt, taper noen dueller på Ullerns 16 meter og klarer ikke å fange opp en ny kontring der de igjen ruller opp fra høyre til venstre og setter ballen i mål fra 16 metern igjen. Andrés roer nervene 10 minutter før slutt da den frekke spanjolen avslutter overraskende på insiden av keepern fra noe skrå vinkel. De siste 10 minuttene har vi full kontroll og hadde nok av muligheter til å sette enda noen baller i mål.

Vi styrer det aller meste av kampen. Har god kontroll defensivt selv om vi slipper inn 2 mål. Totalt telte jeg 4 sjanser til hjemmelaget i løpet av 90 minutter (de var dog store), noe som er en klar forbedring fra de siste kampene. Offensivt skaper vi mange sjanser utover i 2. omgang men vi blir litt for stillestående og utydelige i bevegelsene i deler av første omgang. En god og myk bane med høy friksjon og der ballen lugget mye brukte vi en stund på å venne oss til. Selv om vi vinner helt fortjent har vi ennå mye å gå på i trøkk og aggresive løp. Det er liten tvil om at utfordringen blir større de neste kampene mot Lyn og Frognerparken. Kvalitetsmessig ligger nok i hvert fall Lyn på høyde med Birkebeineren som vi møtte i cupen. Kvalitetsmessig må lista legges der skal vi få med oss poeng i de kampene.

Denne uka blir de siste ankomne spillerne våre spilleklare. Otto er nå spilleklar, Trym som har vist godt trøkk de siste treningene er og klar til Lynkampen, det samme er Martin Eid.  Magnus har så vidt også knytta på seg skoa igjen og vil kunne være et alternativ i forsvaret fremover. Det er ingen ideel situasjon å endre radikalt på lagoppstillingen fra kamp til kamp men det er godt å ha opsjonene og alternativene klare når endringer tvinger seg frem. Med gårsdagens kamp er også Andrés i gang i målprotokollen. Etter bare 1 ukes trening siden august i fjor er det en tung kropp som trenger litt tid på å finne formen, men kvalitetene vil raskt vise seg fremover mot sommeren.

3 poeng i går var helt nødvendig for å komme i gang med poengsankingen. Til sammen 1 poeng mot middels gode 4. div lag som Heggedal og Hauger er alt for dårlig for å henge med i toppen men tradisjonen tro er ikke april og mai Fagerborgs sterke måneder. Hovedutfordringen vår den neste måneden blir å forbedre prestasjonene våre og få flest mulig i god form. Serien er en maraton og til slutt i oktober er det uansett de tøffeste gutta som står igjen på pallen. Det er en 4-5 forskjellige lag i avdellinga som kan gi selv de beste problemer i enkeltkamper så her er det bare å stå på.