Storseier 7-2 i første høstkamp hjemme mot Hauger

Postet av Fagerborg Ballklub den 9. Aug 2011

Bortelaget scorte det første og det siste målet i kampen men Fagerborg nettet hele 7 ganger i mellom og tok da hjem 3 nye poeng. Første omgang var forholdsvis jevnspilt den første halvtimen der Hauger tok ledelsen etter et kvarter. 2 mål det siste kvarteret av omgangen sørget for en 2-1 ledelse til pause. I 2. omgang kjørte hjemmelaget over et slitent bortelag. Scoringene kom jevnt og trutt og sørget for at Fagerborg fikk sin største seier for året.

I løpet av de siste 2 ukene har de fleste fagerborgerne gradvis kommet på plass. Noen har fått løpt av seg sommersløvheten mens andre har fortsatt en del å gå på. Spillerstallen er nesten inntakt- Lars Jacob ventes tilbake neste uke. Andrés Benitez har meldt overgang til Drøbak Frogn. Bendik Baasland har dog kommet tilbake og Andreas Moen har fått lappet sammen skallen sin og har fått klarsignal av legevitenskapen til å fortsette  å spille fotball. Den bebudede midtstopperkrisen er dermed mindre akutt. Vi signerer i disse dagene noen flere spillere og skulle være godt rustet for en hektisk høstspurt til tross for at faste innslag som Eirik Bakka drar til England for å lære etter Lynkampen i slutten av august og Anton Karlsson vender nesa hjemover til Sverige neste uke.

Fagerborgs lag: Kristian- Vedran, Andreas, Rune, Anton- Atle, Eirik, Stig, Tor- Lars, Bendik. Benyttede innbyttere: Dag, Trym, Sindre, Alex.

Innledningen på kampen var litt nølende. Hauger fremstod slik de gjorde i vårkampen: ballbesittende, nonsjalante og med stor risiko i spillet sitt. Likefullt er de ballsikre men gode individuelle ferdigheter og når det først ble satt fart sleit vi med å henge med. Bortelaget fikk den første store sjansen da de fikk frispillt seg på vår høyreside. Kristian fikk heldigvis en hånd på avsluttningen. Noen minutter etter var det vår tur til å få en enda større sjanse men lobben ble så vidt fistet til siden. Etter et kvarter slurvet vi igjen med småspill langt inn på vår egen banehalvdel og ble straffet for det. Et hardt skudd fra 20 meter ble klistret langt nede i hjørnet. De neste 15 minuttene var rotete fra begge lag. Mye balltap, for få gode bevegelser og en rekke sjanser til begge lag var vel fasiten. Stig fikk oss i balanse etter en halvtime med et langskudd godt oppe i hjørnet. Det siste 15 min kjørte vi over hjemmelaget. Lars satte inn 2-1 etter 40 min og i det siste minuttet brente vi en ny meget stor sjanse. 2-1 til pause i en middels godt gjennomført omgang var greit nok.

I 2. omgang var intensiteten høyere hos flere. Bortelaget ble presset bakover på banen og allerede etter 5 min kom 3-1 etter at Bakka ble frispilt. Høyt press og kjappe gjennvinninger resulterte i mange sjanser og farlige kornere. Rune satte inn 4-1 etter 12 min på en korner og Bendik 5-1 etter 20 min. Store rom, drøssevis av sjanser og bra tempo i overgangene var gjennomgangsmelodien. Andreas satte inn 6-1 etter en ny korner etter en halvtime og Bakka ordnet 7-1 5 min senere etter at han selv vant ballen på vår banehalvdel og frispilling gjennom veggspill brakte han alene med keeper. 2-3 avslutninger til i treverket og en rekke farlige muligheter gav ikke flere mål før Hauger fikk et noe billig straffespark på overtid. Kanskje ikke helt ufortjent da de også hadde et par meget store sjanser i 2. omgang, men en god småsyk Kristian i buret sørget for at det ikke ble flere baklengs.

6 mann på scoringslista, etter hvert god innsats og trøkk og mange folk i ilden gav en god innledning på høstsesongen. Likevel greit å holde beina på bakken da et ramadanpreget bortelag tidlig (av naturlige årsaker) gikk tom for krefter. Neste bortekamp mot Heggedal blir nok mer muskler og tøffere tak.

*** til Eirik som satte tidlig i gang evighetsmaskinen og løp og løp i samtlige 90 min. Duellene ble vunnet og 2 mål scort.

** Kristian sikker og trygg og med at par kvalifiserte redninger sørget for at vi ikke kom håpløst på etterskudd før kampen var ordentlig i gang

* Vedran jobber iherdig og kvikk og god i duellspillet