Fortjent 5-2 seier borte mot Heggedal i høstrundekamp nr 2

Postet av Fagerborg Ballklub den 16. Aug 2011

Fagerborg vinner til slutt 5-2 etter 2-0 ledelse ved pause. Hjemmelaget snudde 0-2 til 2-2 i de første 10 av 2. omgang, men 3 kjappe mål av Fagerborg vendte kampbildet igjen og de siste 20 min ble mer et sjøslag (regissert av et frustrert hjemmelag) enn en fotballkamp. Kampledelsen var desverre tilnærmet fraværende. Heldigvis kom vi helskinnet hjem fra Asker med 3 poeng og alle spillerne i stort sett god behold.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Andreas, Rune, Vedran- Tor, Stig, Eirik, Trym-Bendik, Lars. Benyttede innbyttere: Martin, Ragnar, Sindre, Alex og Jørgen.

Fra forrige ukes kamp var Atle bortreist og Anton har reist tilbake til Sverige. Inn på de plassene kom Trym og Lars Jacob.

Vi legger press på hjemmelaget fra første sekund og innledningsvis klarer vi nesten å skape noen meget gode muligheter. Presset avtok ganske raskt og kampen jevnet seg ut. Vi sleit med ballvinning i midbaneleddet det første kvarteret men hjemmelaget klarte ikke å skape noen sjanser ut av ubalansen vår. Gradvis tok vi over og begynte å skape sjanser. Flere dueller ble vunnet på midten og til tross for at vi blir veldig smale i angrepsspillet kommer noen sjanser. 1-0 kommer etter 18 min. Bendik får æren av å sette den i tomt bur men det er Lars som fremprovoserer sjansen med aggressivt press først på forsvaret før han tvinger frem en feil fra keeper som fomler ballen rett i beina på Bendik. Presset fortsetter og Stig setter inn et mål på en korner etter en drøy halvtime. Dommeren annulerer målet?? Vi leder dog 2-0 til pause da Lars i siste minutt forfølger en heading bakover fra Heggedal forsvaret og kan enkelt lobbe ballen i mål.

Til pause stresser vi at vi har mer å gå på og at i hjemmekampen gav vi fra oss en 2-0 ledelse. Noen få minutter inn i omgangen kommer også en stor sjanse til å drepe kampen. Stig kommer igjennom, blir dog løpt opp og går rett i bakken etter en stygg albue fra Heggedals midtstopper. Tonen for resten av kampen var satt og med en fraværende kortstokk skal vi være glad for at det ikke ble styggere enn det ble. Heggedal vinner flere dueller med større aggressivitet og kjemper inn 2 mål i løpet av 10 min. 2-2 og en drøy halvime igjen. Det går dog ikke mange minutter før Bendik header inn 3-2 og da vi får et straffespark (virket noe billig) fra linjedommeren noen minutter senere virket kampen kjørt. Bendik fullfører hattricket og har dermed 4 mål på de 2 første høstkampene. Et frustrert og slitent hjemmelag hadde ikke nå noe særlig mer å komme med enn ville spark anført av deres spiss nr 14. Lars satte inn 5-2 før en halvtime var gått og vi kunne lett ha puttet enda flere mål med litt mer konsentrasjon og besluttsomhet. Mange bytter og med et ønske om at alle fagerborgere skulle kunne dra tilbake til Oslo med beina i god behold de siste minuttene, får være forklaringen på at vi ikke anstrengte oss mer for å ydmyke hjemmelaget med styggere siffere på slutten.

Det er en god nettregel å la være å skrive noe om både dommere og motstandere dersom det ikke er av positiv karakter. At trioen ankommer banen slentrende 5 minutter før avspark gir dog et lite seriøst inntrykk- og det er første gang i år at vi har sett en slik tilnærming til en 4. div kamp. VI skal ta opp internt hvorfor dette utartet seg og vi får anta at Heggedal, med mange voksne spiller, også har spillere eller eventuelt ledere med ryggrad til å ta tak i sine egne spilleres bevisste overtramp.

Tøffe tak til tross. Høstjakta har startet- vi vinner fortjent med høyere kvalitet enn motstanderen. Vi vipper nå jevnt og trutt marginene i vår retning og fremstår mer og mer robuste. Likevel fortsatt mye å ta tak i både offensivt og defensivt.

*** til Lars Kise med 2 scoringer og regissør bak 2 andre. Jobbet bra, visste ekstra sprut og godt gjort å ikke la seg provosere av motstanderens ufinheter.

** Bendik med 3 mål og vinner og binder forsvaret. Frigjør dermed plass til Lars og sammarbeidet der bør bli bedre og bedre.

* Andreas, starter litt rustent men henter seg inn og gjennomfører en solid kamp til tross for spinkelt treningsgrunnlag.