Seiersrekka fortsatte tirsdag kveld med 8-2 mot Ullern 2

Postet av Fagerborg Ballklub den 23. Aug 2011

Vi gjennomfører igjen en kamp der det svinger fælt i prestasjonene. De første 10 min kjører vi over bortelaget og leder 2-0. De siste 20 min av omgangen lar vi så Ullern komme inn i kampen. De reduserer til 2-1 på et straffespark. 15 min inn i 2. omgang blir det 2-2 etter at Fagerborg rett før har fått annulert et mål. Vi går opp til 3-2 5 min senere og kjører kampen. Ullern pådrar seg så 2 kjappe røde kort og de siste 20 min scorer vi 5 mål til og drar inn den 7 seieren på rad.

Skadeproblemene i forsvaret fortsetter. Denne gangen var det Rune som måtte stå over for første gang i år pga overtråkken sist kamp. Med litt manglende treningsgrunnlag for alternativene ble det til at undertegnede dro på seg kneputene og bekledde midtstopperplassen. Laget ble da:

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Andreas M, Ragnar, Vedran- Tor, Eirik, Stig, Trym- Bendik, Lars. Innbyttere: Atle, Sindre, Læff, Alex og Dag.

Bortelaget startet med ballen men det tar bare 30 sekunder før vi leder 1-0. Vi vinner den raskt, får mange mann i i boksen og litt sommel fra bortelaget fører til at Lars får kranglet ballen i mål. De neste minuttene skaper vi sjanse på sjanse og vi kunne ha hatt enda noen flere mål før Lars tråkler og kipper inn 2-0 fra skrå vinkel før det er gått 10 min. Vi kjører kampen totalt de første 20-25 min før slappheten legger seg over oss og Ullern begynner å skape sjanser. De har noen skudd fra distanse før vi roter det ordentlig til og Ullern får redusert på et noe billig straffe etter en halvtime. Spillet har nå åpnet seg opp og gode muligheter viser seg for begge lag. Ullern stilte med et mye mer homogent lag denne gangen enn på vårparten og tar overgangene seriøst. Samtidig ligner vi formasjonsmessig på noe helt annet enn 2 stramme firere og 4-4-2. Vi vinner sjansestatistikken etter første omgang helt overlegent- men 2-1 til pause.

Vi bestemmer oss for å kjøre opp tempoet i 2. omgang og setter dermed bortelaget under press. Vi får noen sjanser, har et jevnt trøkk bare brudt av noen spede forsøk fra Ullern. De klarte vel nå egentlig bare å utfordre oss på døballsituasjoner der de flyttet opp mange fyrtårn. Vi setter 3-1 (trodde vi) etter et kvarter av omgangen. Et frispark blir headet fra Bendik og returen fra keeper setter Eirik i mål. Han kom fra 16 metern og må i hvertfall ha løpt forbi 4 Ullern forsvarere, men linjemannen dømmer han likevel i offside. Meget tvilsom annulering. 2 min senere står det 2-2. Ullern lykkes med en overgang og en kjapp avslutning fra 16 settes i mål. Lite flatterende etter spill og sjanser. Vi fortsetter dog å trøkke på og etter 25 min får vi uttelling. Eirik løper, vender opp i feltet og setter markkrypern kontant i mål. 3-2 og 20 min igjen. Kampbildet viste nå at Fagerborg tydeligvis har mest krefter og fortsetter kjøret. Noen minutter etter ledermålet pådrar en Ullern spiller seg sitt 2 gule kort og enda noen minutter etter kommer rødt kort nr 2. Etter en tøff takling fra spillern og litt bruduljer med vår mann gir Ullernspillern vår mann et klaps i brystet noe som dommern tolker som slag og direkte rødt kort. Kunne virke noe strengt fra undertegnedes posisjon.

Uansett, med 2 mann mindre og et tydelig slitent og resignert bortelag ble resten bare et spørsmål hvor mange ganger Fagerborg skulle klare å sette ballen i mål de siste 18 min. Lars putta 4-2 minutter minutter etter. Og i rask rekkefølge kom målene fra Stig, Tor, Sindre og Tor igjen. Sluttsummen ble 8-2 og det kunne sikkert vært putta flere fra mange som stod i kø det siste kvarteret.

En ny komfortabel seier bygger selvtillit samtidig som det var litt synd at vi ikke fikk en kamp der vi fikk brynt oss i 90 minutter, som en forberedelse til de neste kampene mot de 2 "store" lagene- Lyn og Frognerparken.

Vi viser kvalitet og trøkk i perioder samtidig som vi slurver fælt i deler av det defensive. Midtbanen bruker for lang tid til å komme på plass defensivt. Kantene kommer ikke ned og inn, og sentralt blir vi litt for sene til å dekke de farlige rommene tidlig nok. Vi slipper ikke til bortelaget med mange målsjanser, men holder dog oppe baklengsmålsnittet på tallet 2 med 2 unødvendige baklengs. Til tross for 3 store seire etter sommerferien synes ikke undertegnede at vi fremstår som et gjennomført, homogent og rytmisk lag med 3. div snitt (en gang gammel grinebitter, alltid....). Vi leverer varene med gode individuelle prestasjoner innimellom, men må i mye større grad være disiplinerte og tidligere forholde oss til hverandre i de neste kampene. Posisjonering, sikring og løse opp låste situasjoner med å vende spillet tidligere får være stikkord.

Vi må bruke uka til å prøve å rette på noen av svakhetene våre. Med full skjerping og noen endringer mot Lyn skal vi kunne gi dem en ny og tøff kamp til neste uke.

Målscorere: Lars 3, Tor 2, Stig, Eirik og Sindre 1 hver. Noe som skulle bli 8 mål. Noe forvirring rundt sluttprotokollen men vi får undersøke i morgen hva som står på dommerkortet. Muligens har også dommern mistet oversikten (det gjorde i hvert fall jeg).

*** går igjen til Lars. 3 mål og farlig hele tiden. Vi husker hvordan han herjet med Lyn sist så en god oppladning til neste uke

** Tor dominerer med dribleriene sine. Spesielt effektiv på slutten når Ullern ikke orker å ligge tett lenger

* Eirik for iherdig jobbing som vanlig. Veldig god i 2. omgang da han løper motstanderen i senk