Stygt tap 5-1 i første treningskamp mot Holmen

Postet av Fagerborg Ballklub den 4. Feb 2013

Holmen viste seg også i år å være for sterke for oss i begynnelsen av februar. Spillemessig har lagene hver sin omgang i en kamp med godt tempo og driv, men Holmen er dødelig effektive og setter de fleste av sine sjanser. Vi slipper inn 3 dødball mål, er alt for sløve forsvarsmessig i egen boks og blir brutalt straffet for det av et godt Holmen lag. I 2. omgang er vi mer presise med større løpskapasitet og presser hjemmelaget bakover. 7 store sjanser resulterer i et mål fra Vegard E før Holmen punkterer kampen på slutten med et cornermål og en kjapp kontring.

Fagerborgs lag: Jakob- Erik, Andreas, Mads, Patrick- Tor, Øystein, Petter, Terje, Ole- Lars K. 2. omgang inn: Sindre, Alex, Vegard H, Eirik B, Vedran og Vegard E.

Vi skulle ligge i en femmer på midten i første omgang. Lykkes bare sånn delvis med det. Forsvaret faller for dypt og hele laget blir for baktungt når vi vant ballen. Vi fikk dog noen gode overgangsmuligheter, spesielt på venstresiden, men ble ikke presise nok i de siste avgjørende øyeblikkene. Holmen var kjappe og presise i pasningsspillet og fremstod som et godt 3. div lag. Selv om Holmen var best i 1. omgang og vi sleit med å skape sjanser, hang vi godt med i både duellspill og hurtighet mann mot mann. Alle 3 baklengsmålene i første omgang kom mot etablert forsvar i god balanse (2 døball mål) der det ser ut til at vi har god kontroll. Vi blir dermed straffet hardt i situasjoner der vi ikke ligger tett nok og aggressivt i mann.

I  2. omgang tar vi over initiativet. Allerede i det første minuttet burde det ha kommet en redusering. Vi trøkker hjemmelaget bakover og skaper jevnt og trutt godt med sjanser. Vegard E kommer inn og viser muskler med en gang. Eirik kommer ofte opp fra indreløperposisjonen og Lars K får også 2-3 store sjanser. Til tross for stang skudd, 2-3 redninger på strek lar reduseringen vente på seg til det ca 25 min. Vegar E åpnet da målkontoen. På slutten får Holmen igjen et corner mål der en enslig mann får stange inn 4-1 fra 5 meter, og enda noen minutter senere blir det 5-1 på en kontring.

Vi var aldri 4 mål dårligere enn Holmen i denne kampen og får da velge å se litt bak resultatet. Godkjent 2. omgang med bra angrepsspill, en god del skapte sjanser og stort sett bra tempo i pasningsspillet. Det er lite sannsynlig at vi kommer til å møte et så godt lag i 4. div, men vi er nødt til å ta på alvor den sløvheten som stadig viser seg forsvarsmessig (gjenganger på treningene også) når vi må reorientere oss raskt og det er litt "diffust" hvem som skal støte/plukke farlig mann. Når vi blir utfordret på fart mann mot mann, eller i duellspillet der det er åpenbart hvem som er i situasjonen, klarer vi oss bra- selv mot gode 3. div spillere.