Tap 3-2 mot Lokomotiv Oslo torsdag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 22. Mar 2013

Vi taper til slutt 3-2 mot et godt Lokomotiv lag torsdag kveld. I første omgang blir vi rundspilt og fraløpt og er ikke i nærheten av å matche hjemmelaget. Her var det mye tunge bein. I 2.omgang løfter vi oss gradvis og den siste halvtimen er det vi som er klart best og er nærme et resultat med skudd i tverleggern fra 5 meter og alene med keeper helt på slutten. Inngangen til kampen ble alt annet enn ideel med hele 5 forfall onsdag kveld/torsdag formiddag i den opprinnelige startelvern. Likevel stiller vi med et lag som normalt skulle slå bra i fra seg i 4. div.

Fagerborgs lag: Jakob- Pål, Erik, Ole Marius, Vedran- Eirik, Petter, Øystein- Tor, Lars K, Terje: Innbyttere: Sindre, Alex, Mats L, Martin.

Som vanlig i 4. div er bøtta full med unnskyldninger når man først går på en smell. Vegard E, Tom Ø i angrepsrekka sliter med småskader. Mads F og Andreas i forsvarsrekka måtte også melde forfall og når Bendik i tillegg ble syk på torsdag var 2 i angrepsrekka satt ut av spill og 3 av 4 mann i den tiltenkte bakre firer ute. Med litt omstokking stillte vi dog med et slagkraftig lag. Det store spørsmålet på forhånd var dog om gutta, der blant annet indreløperne våre, nå var klare for den 4 kampen på under en uke. Både Øystein og Eirik spilte 2,5 kamper i helga på midtbanen (og da snakker vi ikke om 2 stillestående høyrebacker med 1 løp pr 5 min).

Fagerborg får den første store sjansen i kampen allerede etter 2 min. Ole Marius kommer først på en døballsituasjon og er cm i fra å gi oss en tidlig ledelse. Derfra og ut 1. omgang handlet det utelukkende om Lokomotiv. Vi blir løpende imellom et ballsikkert og spillende hjemmelag. De var merkbart mer friske og raske i røttene sine og hadde ingen problemer med å spille seg ut og gjennom vårt forsøk på høyt press. Korte avstander, kontrollerte pasninger og mange samtidige løp gav gutta våre en god smak på hvordan det er når vi ikke får det til og blir overspilt. På returløpene hadde Lokomotiv 5-6 mann på plass på riktig side før vi var i nærheten med å fylle på med nr 2. På vår venstreside lå vi feil både i angrepsleddet og en småskada Vedran på backen hadde dagen da verken plasseringer eller duellspill fungerte. Den siden var dermed E6 for Lokomotivs ballsikre høyreback som stadig kom på løp. Det spillemessige overtaket gav ikke Lokomotiv mange store målsjanser. Men 1-0 ble satt inn fra 20 meter. Ballen lå helt i vinkelen, men uten den helt store farta. 2-0 kom etter at vi klarerer bare halveis i feltet. Mot spillets gang reduserer vi 4 min før pause på en døball der Ole Marius igjen er frempå. 3-1 kommer like før pause der en mann fra døvinkel driblet seg forbi 4 mann i feltet vårt langs dølinja. Kollektiv kortslutning.

I pausa var fokus å få folk til å ligge i ramma. Være mest opptatt med sine egne arbeidsoppgaver (og ikke alle andres) og det faktum at 45 min bare er halvveis. En febersyk Jakob i mål byttet med Sindre og Alex kom tidlig inn for Vedran. Vi hever oss da også gradvis og tar mer og mer over spillet. Lokomotiv er ikke fullt så kjappe i beina og avstandene ble større. Etter 20 min setter Mats L inn 2-3 på en ny døball og der i fra og inn foregikk det meste av spillet på Lokomotivs banehalvdel. 10 min senere får vi en trippelsjanse til å utlikne. Først skudd i tverleggern, før ballen blir reddet 2 ganger på streken. Vårt jevne kjør gav ikke mange store målsjanser før vi helt på tampen får en ny stor sjanse da Terje blir frispilt alene med keeper. Avslutning gikk desverre rett på målmannen og vi går da på vårt 3 tap i vinter.

Ingen katastrofe å tape mot dette Lokomotivlaget som i 1. omgang holdt 3. div standard. Vi ønsket jo i utgangspunktet å kunne stille med en tilnærmet 11 elver i denne kampen, men når det ikke ble tilfellet fikk vi likevel en god del svar og nyttig lærdom.

1) Pr dags dato er vi ikke i nærheten av toppnivået vårt (Lokomotiv har kommer betydelig lenger der). Det er ingen bombe med tanke på all den mengdetreninga vi har hatt de siste ukene (fortsatt 3,5 uker til seriestart). Samtidig er vi godt trent- Vårt laveste nivå er betydelig bedre enn i fjor (selv med sure bein) og på slutten av kampen i går klarer vi kollektivt å flytte beina raskere enn Lokomotiv. Et godt tegn med tanke på den uka vi har bak oss.

2) Vi kan bare være middels fornøyd med hvordan vi fremstår når vi blir satt under press. Vi må bli flinkere til å løse våre egne arbeidsoppgaver, ikke prøve å overkompensere for andre (skaper stor ubalanse) og i hvert fall ikke grave oss ned og fokusere på alt som er feil når ting ikke går på skinner. Vi har en meget fysisk krevende spillestil og må være forberedt på at det vil være motstandere som vil matche oss/og eller at vi ikke har dagen.

3) Høyt press mot god motstander krever maksimalt fra alle. Er vi ikke på nett blir dette veldig sårbart og da må vi være disiplinerte og kommer oss ned i ramma. Dette fikk vi trent på og løste heller dårlig i første omgang.

4) Vi er mer robuste enn i fjor. Vi kollapser ikke selv om vi blir utspillt og vi klarer å kjempe oss tilbake i kampen. Et 1.omgangs senario trenger ikke gjenta seg i 2. omgang.

5) Ole Marius klarer seg bra i midtforsvaret og melder seg på som en het kandidat i en 11elver. Bidrar med trøkk på offensive døballer også. Mats L var også frisk den siste halvtimen og vil få igjen senere for harde treninger nå.