Fagerborg tok tirsdag hjemmeseier nr 9 i årets sesong med 2-1 over Ready

Postet av Fagerborg Ballklub den 18. Sep 2013

Et Fagerborglag med mange forfall dro igjen i land en 1 måls seier med fullt fortjente 2-1 over Ready. Seiersmålet ble satt inn 7 min før slutt etter en spennende og bra kamp der Fagerborg var klart best og ville mest. Vi knuser Ready på sjansestatistikken (10-3) og tar 3 viktige poeng i toppstriden. I første omgang får vi annulert 2 mål (begge tvilsomme), har 2 i treverket og flere andre store sjanser. Overkjøring, men 0-0 til pause. Ledermålet kommer med Lars K etter 18 min, Ready tar så over og utlikner etter 23 min på et langskudd. Det siste kvarteret trøkker vi på igjen og belønningen kom 7 min før slutt, igjen med Lars K. De fleste kamphistorier vi skriver i 2013 er spennende med en lykkelig slutt, denne også. 3 poeng var fullt fortjent mot et Ready lag som har vært i høstform.

Fagerborgs lag: Sindre- Erik, Bendik, Vegard H, Vedran- Mats L, Kim, Eirik- Andrés, Lars K, Vegard E. Innbyttere: Terje, Andreas og Ole Marius.

Plutselig var vi i en situasjon med mange forfall. Jakob, Petter, Lars J, Mads,  Ole og Tom Ø var alle utilgjengelige og vi fikk stresstesta troppen. Vi bestemte oss for minst mulig rokkeringer og tetta igjen hullene med folk som har spilt en del på forfallsplassene. Vi forventet en tøff kamp mot et Ready lag som har funnet målet på høstparten. De første 10 minuttene var jevnspilte, men det skulle raskt vise seg at her var det en del rom å boltre seg i og vi flyttet folk raskere enn Ready. Gradvis skapte vi store sjanser. Den første fikk Vegar E med et gjennombrudd, men avslutningen på venstre satt ikke. Den neste fikk Lars K og satt i nota, men linjedommer annulerte for offside. Videodømming hadde nok vist at Lars startet på riktig side da ballen gikk, men målet fikk vi ikke. Neste var Andrés som dundret ballen i tverleggern og ned på strek. Så kom Vedran på årets raid, spilte vegg med Andrés, og alene med keeper feilvendt mot mål demper han ballen på brystet og hæler ballen i mål fra straffemerket. Igjen vinker linjedommer og fratar Vedran årets mål med noe han mener var hands i forkant. Meget tvilsomt. Vi fortsetter å trøkke på, dobler på kant men får ikke avsluttet på mål før Mads setter opp et veggspill og kommer igjennom, igjen går ballen i tverleggern og ned på streken. 1. omgang endte da 0-0 med stor sjanseovervekt til Fagerborg med intenst gjennvinningsspill og gode kombinasjoner.

2. omgang er mer jevnspilt, men fortsatt er det hjemmelaget som skaper sjansene. Lars K blir frispilt, men skuddet går utenfor. Andrés setter så et skudd i utsiden av stanga, Mats blir frispilt foran mål men skuddet gikk på keeper. Et par cornersituasjoner ender opp i ingenting før 1-0 kommer med en heading fra Lars K etter innlegg fra Kim. Vi faller nesten umiddelbart i intensitet etter endelig å ha lykkes. Ready kommer høyere i banen og det går ikke mange minuttene før det står 1-1. Vi blir overivrige på et oppspill, får brudd mot oss og forsvarspilleren får forsere frem til ca 25 meter. Skuddet stusser på bakken og får en stor fart. Ballen går under Sindre som ikke helt fikk kroppen bak ballen. De neste 7-8 minuttene så vi litt sjokka ut etter å ha fått så dårlig betalt for den knallharde jobbinga, og det så faktisk ut som om Ready skulle ta over. Vi henter oss så inn og fortsetter å skape sjanser. Til slutt ble Lars K spilt igjennom, demper ballen på brystet (Ready roper her på hands som muligens kunne være riktigere enn den i første omgang) og lobber over målmannen og i mål. 2-1 og 10 min igjen med tillegg. Resten er så ganske kaotisk der Ready presser på, men Fagerborg er nærmest 3-1 på en kontring der Vegar E løper i fra alt og legger tilbake til Andrés men skuddet blir blokkert på strek. Vi dreper dermed ikke kampen (som vi pleier), men tar likevel med hjem 3 poeng (som vi også har vane for).

Alt i alt en god kamp. Vi er klart best i sjanseskapingen, jobber knallhardt og får lønn for strevet. Spesielt Vedran står frem og vinner alt av dueller og er konstruktiv pasningsspillet. Hadde i går kveld stoppet et godstog på ren vilje om det hadde kommet dundre opp langs kanten hans. Defensivt er vi igjen meget solide. Sindre klarer seg bra i mål og offensivt er vi mer kreative enn på lenge. Bare effektiviteten skortet det litt på. Neste uke har vi flere folk tilbake og luksusproblemer takker vi ikke nei til.