Tabellsituasjonen i 4. div avdeling 1

Postet av Fagerborg Ballklub den 2. Okt 2013

Teisen (som stilte med 17 mann sist uke mot Fagerborg??) møtte ikke til kamp mot Kolbotn i går kveld og det er 2. gangen i år at dette skjer. Reglene sier at et lag da er disket og resultatene fra dette lagets kamper blir strøket. For vår avdeling får dette dramatiske endringer både i toppen og bunnen...

I toppen: Oslojuvelene og Fagerborg vil da miste 6 poeng mens Kolbotn som tapte bortekampen mot Teisen vil bare miste 3 poeng. Situasjonen for toppen blir da at Kolbotn vil lede på bedre målforskjell enn de 2 nevnte konkurrenter 2 runder før slutt og er da plutselig ikke avhengig av andre lag for å rykke opp. Fagerborg og Oslojuvelene vil da være avhengig av å vinne de 2 siste kampene, og at Klemetsrud og Oldenborg spiller minst en uavgjort på de 2 siste kampene i avdeling 2 for å bli blant de 2 beste 2erne.

Reglene er slik at når det er ulikt antall spilt kamper i avdelingene deler man poeng på spilte kamper og det laget med best snitt går opp (av 2erne). Med 2 seire på slutten vil vårt snitt bli 43/20=2,15 mot 47/22=2,14 i avdeling 2 (dersom Klemetsrud og Oldenborg) avgir poeng i en av de 2 siste kampene.

Med andre ord fortsatt muligheter for å bli både nr 1 og 2 i avdelinga og rykke opp, men nå er vi avhengige av hjelp.

Det er verdt å legge merke til at med 2 seire på slutten og Teisen fortsatt med i bildet, ville vårt poengsnitt blitt 49/22=2,23. Med tanke på en nr 2 plass vil den avdelinga der et lag forsvinner ut "miste" nesten 2 poeng i kampen om den beste 2. plassen.

I bunnen får dette like store konsekvenser: Vollen mister 6 poeng og ligger da 6 poeng bak Oppegård med 2 kamper igjen. Snittet deres går også ned fra 17/22=0,77 til 11/20=0,55 (forutsatt at de ikke hadde tatt flere poeng). Tilsynelatende kommer de da i en håpløs situasjon. Vollen kan likevel bli reddet med å ikke bli den dårligste 11eren i de 3 avdelingene. Pr dags dato er det ikke mer enn 3 (1 til farlig nærme) Oslo lag i 3. div som ligger ann til å rykke ned- det åpner opp for at 1 eller 2 nr 11 i 4.div vil klare seg (med best snitt). Vollen kommer dermed dramatisk dårligere ut med at Teisen trekker seg, men ligger fortsatt foran nr 11 i avdeling 3- og vil med poeng i de siste kampene styrke sine sjanser for å klare seg. Det er derfor ingen grunn til at de skal gi opp og gi Kolbotn walkover i neste runde.

Regler er regler og lite vi kan gjøre med det. Men konsekvensene av å trekke et seniorlag er alt for lemfeldig. Et lag som sliter i bunnen rykker ned- trekker de laget og dermed påvirker alle andre lag i avdelinga har ikke dette annen konsekvens enn at de likevel bare rykker ned 1 div- dvs ingen konsekvens og mangelen på Fair Play er slående. Konsekvensen av å trekke laget burde vært at de startet på nytt i 8. div. Da hadde de lagene som sleit kanskje hatt litt større grunn til å fullføre.

Dette er faktisk 3. gang på 4 år vi blir utsatt for dette og påvirket i opp/neddrykk. I 2010 året med serieomlegging og vi ble nr 7 i 3. div-trakk Øvrevoll/Hosle laget sitt og vi tapte 3 poeng kontra M/S 2 i kampen om 6. plassen (de gikk jo konk før serien startet året etter-uten av vi dermed fikk den plassen vi skulle ha hatt). Øvrevoll ble flytte ned 1 divisjon og vi fikk dem det året også i 4. div. Det endte med at de igjen trakk laget og ble flyttet ned i 5. div- vi mistet poengsnitt og igjen i kampen om beste 2er (etter Lyn og Frogneparken som vi likevel ikke tok igjen) . DvS ingen konsekvenser for det laget som trekker seg- bare alle de andre- på godt og ondt.

Dog: hva som skjer rundt oss kan vi lite gjøre noe med. Vi får bare gjøre vårt ytterste for å vinne de 2 siste kampene. Der har vi påvirkningsmuligheter.