Status Fagerborg per juni

Postet av Fagerborg Ballklub den 7. Jun 2024

Vi har spilt kamper i drøye to måneder med A- og B-laget, og her får dere en statusrapport på Fagerborg anno 2024!

Fagerborg sitt A-lag rykket ned til 5. divisjon på målforskjell sist sesong. Etter sesongen gikk en rekke spillere til Union Carl Berner, mens man fikk hentet inn flere forsterkninger med erfaring fra 3. og 4. divisjon.

Sesongen startet på verst tenkelig vis med 0-7 for Heming i første kvalikrunde i cupen og 1-4-tap for opprykksfavoritt Haslum i seriepremieren, før Fagerborg slo tilbake med en sterk 3-1-seier over Klemetsrud borte i runden etter, etter at det sto 1-1 til det var igjen fem minutter. Da scoret Robin Martinsen, Jonas Sveindal og Johannes Størkersen.

Deretter tok Fagerborg en ny sterk seier, denne gang med 4-3 over Majorstuen. Da var det duket for Robin Martinsen-show, hvor spissen scoret hat trick - på 29 minutter! I tillegg scoret Mikhail Awes. Uken etter ble det et skuffende 2-3-tap for Nesodden, før Oldenborg ble slått 2-1 i runden etter, etter to mål fra spissvikar Jonas Sveindal.

Så ble det en solid og sterk 2-0-seier over Oppsal 3 etter scoringer av Robin Martinsen og Jonas Fagermo, sistnevnte med et lekkert frispark. Deretter ble det tennissifre feil vei med 3-6-tap for Oslo City i en viktig toppkamp, selv om Fagerborg var på høyde spillemessig.

Uken etter møtte vi et sterkt Ready 2-lag. Selv om Fagerborg hadde tosifret antall sjanser, endte det med sesongens første poengdeling og 1-1.

Før kampen mot Sagene ble også Knut Ahlander klar for Fagerborg. 1998-modellen hadde proffkontrakt med Strømsgodset og har over 60 kamper i 2. divisjon, samt 20 aldersbestemte landskamper (G18 og G19) med spillere som Martin Ødegaard, Kristoffer Ajer, Sander Berge og Jens Petter Hauge.

Ahlander hadde tilbud fra flere 3. divisjonklubber, men valgte Fagerborg med sitt gode rykte og gode miljø. Det er vi veldig glade for! Han bemerket seg umiddelbart med debuten mot Sagene, med en meget god 2. omgang. Da vant Fagerborg 4-3 etter fire mål av Robin Martinsen!

Fagerborg sitt B-lag ble degradert til 6. divisjon i år, selv om de opprinnelig holdt plassen med god margin i 5. divisjon i fjor. Laget måtte ned en divisjon siden A-laget rykket ned, og har slitt så langt i år.

Laget fikk en blytung start på sesongen med 0-10-tap for Dynamo Mjøsa i første serierunde, før det ble årets første poeng med 1-1 mot Årvoll 2 uka etter. Da var det storscorer Johannes som sikret ett poeng. Så ble det to stortap på rad før laget tok to sterke seirer på rad.

Først knuste de Hauketo 5-1 etter mål av Carl Evert Bekkevold (2), Johannes Størkersen, Samuel Larssen og Terje Bekkevold, før det ble 5-3 over et sterkt Lyn-lag. Da scoret Johannes Størkersen (2), Magnus Bekkevold og Malte Loller-Andersen. I forrige serierunde kom de ned på jorda igjen etter 2-7-tap for Manglerud/Star 2.

Laget ligger plassert på en 7. plass av ti lag. De har sju poeng etter sju kamper og møter NIH (Norges Idrettshøgskole) i neste serierunde og møter også Rilindja før sommerferien.