Høstformen fortsetter for Fagerborg i 3. div med 2-1 seier borte mot Åssiden

Postet av Fagerborg Ballklub den 15. Sep 2015

Lørdag ettermiddag ble nok en barriere brutt i årets sesong da Fagerborg tok sin andre seier på rad for første gang i år. I en jevnspilt kamp trakk vi til slutt det lengste strået. Kampen var full av sjanser der hjemmelaget nok hadde flest, men Fagerborg de farligste og på slutten så det ut som om bortelaget hadde mest krefter. Haaken scorte 1-0 tidlig i 2. omgang etter at Martin åpnet opp boksen med en skuddfinte. Ledermålet beholdt vi i under 5 min. Kampen lå så lenge og vippet men der Fagerborg skapte noen store sjanser før Bjørn kom på et løp i bakrom. Perfekt stikker og 45 ut til Haaken som sørget for ledelse i det 77 min som stod seg ut de 7 tilleggsminuttene også.

Fagerborgs lag: Grim – Martin, Andreas M, Vegard, Vedran – Sondre ( Jonas 65. min), Kim, Bjørn, Eirik B, Preben (75. min) – Haaken.

Etter å ha tatt nesten dobbelt så mange poeng (7 poeng) på de 3 siste kampene som på de 16 første (4 poeng), var forventningene til et ok resultat borte mot Åssiden justert opp et par hakk. Som forventet satte Åssiden inn høyt press på oss og skapte noen småproblemer med doblinger på kant og innlegg foran mål de første 10 min. Vi brukte litt tid på å justere oss, men kom oss gradvis inn i spillet. Den første virkelige store sjansen kom etter ca 20 min da Vedran kom på et dypt løp på venstresiden og sendte ballen inn foran mål. Der var Eirik først på ballen, men avslutningen fra kort hold traff beinet til keeper og snurret 2 cm over tverleggern. Fagerborg hadde noen muligheter innimellom, men litt manglende presisjon gav ikke de helt store mulighetene. Kim ble frispilt foran mål en gang på et løp bakfra, men linjemannen vinket for offside? De siste 5 min av omgangen fikk Åssiden et stort trøkk på oss og en gjennom løping fikk de men Vegard kom inn bakfra og forstyrret avslutningen så pass at det ikke ble trøkk i den. 0-0 til pause var vi fornøyde med.

2. omgang startet også med et aggressivt press fra hjemmelaget. Etter 3 min fikk de også en ball i mål, men linjemannen vinket for offside til store protester fra hjemmelagets benk. Fra vår benk så det ut som en heldig avgjørelse for Fagerborg, men så hadde da også linjemannen heldigvis bedre vinkel på situasjonen enn vi, så da lot vi være å protestere. 2 min etter var det vi som gikk opp i 1-0. Martin fintet bort sitt press og spiller fri Haaken inne i boksen. Han dro seg inn foran mål og satte ballen under keeper fra 10 meter. Opptur! Ledelsen stod seg ikke lenge. Vi sovner bort litt og hjemmelaget skaper raskt en stor sjanse 2 min senere på en korner som blir spilt kort. Den kom vi oss så vidt helskinnet i gjennom, men den neste 30 sek etterpå gikk inn. Og dermed like langt. Spillet bølget så frem og tilbake, men gradvis satt mann med en følelse av Fagerborg skapte de største sjansene. Haaken skapte mer og mer problemer for hjemmelaget og et par feberredninger av deres keeper hindret et ledermål til Fagerborg. Til slutt fikk vi åpningen. Opprulling på vår høyreside, Bjørn kom på et dypt løp i bakrom inn i 16, kikker opp og legger 45 grader ut til Haaken som har løpt seg fri og kontant i mål til stor jubel fra Fagerborgs bortepublikum (mine 2 døtre på 7 og 9). Åssiden måtte nå hive frem folk uten å klare skape de helt store sjansene. Kontringssjansene kom fort og med enda litt større presisjon og bedre valg hadde vi satt spikern i kista. På slutten så faktisk vi ut som mer robuste fysisk med stor ork på midten og friske bein på kantene. Hjemmelaget fikk sin store sjanse til å utlikne 3 min på overtid da de brøyt igjennom på vår venstreside, men skuddet gikk 1 meter på utsiden. 7 min på overtid gikk siste fløytesignal og en deilig borteseier ble innkassert.

Nå har vi fått noen kamper på rad med 1 og 2 bytter i startelleveren i motsetning til 4 og 5 som normalen. Da ser vi også ut som ett mer homogent fotball lag. Sammen med større rutine og ork i laget sammenlignet med tidligere, klarer vi nå å bikke kamper i vår favør. Til lørdag er det en eller annen maraton som halve laget skal løpe 2 dager før neste hjemmekamp. Så da må vi vel kanskje bytte en del? Kanskje vi kan kompensere med at noen flere finner det opportunt å stikke innom et par av neste ukes 3 treninger i stedet for å overlate den biten til 5. div laget. Uansett hyggelig lørdag i Drammen.