Tapsrekka fortsatte for Fagerborg med hele 1-7 borte mot Sandefjord 2.

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Da Fagerborg skulle prøve å få pilen til å peke oppover igjen etter elendige 0-5 i sist seriekamp gikk det fra verre til verst for 3. div laget. Etter en forferdelig 1. omgang med hele 5 baklengs ble det en kamp for å unngå 2 sifre i 2. omgang mot eliteserielagets rekrutter. Sandefjord stilte med et godt lag med 6-7 mann fra sin eliteseriestall og var best i alt inkludert innsats og tæl.

Fagerborgs lag: Niklas- Mads, Andreas M, Eirik G, Didrik (70. min Kim G)- Jonas, Sondre, Andreas V, Markus, Preben (45. min – Vedran)- Vegard.

Målsetningen her var først og fremst å bryte en barriere med å unngå baklengs de første 45. min. Det holdt bare i 5 min. Sandefjords intensitet var alt for stor og knapt 5 min gikk det før det stod 0-1. Fagerborg virket tunge og trege og en rekke med overtalls situasjoner resulterte i frispilling foran mål og enkelt 1-0. Det fortsatte like halsbrekkende. Vi kom aldri opp i press på midtbanen og overtallssituasjonene oppstod kontinuerlig. At vi ikke lå under med mer enn 1-0 etter et kvarter var både pga flaks og lange ben. Med omgangen 16 min gammel skulle det likevel stå 1-1 etter at Jonas ble frispilt på en kontring. Man skulle tro at dette målet skulle være en vitamin innsprøyting, men bare 5 min etter skulle det stå både 2-1 og 3-1. Først etter en ny frispilling der vi med 6-7 mann rundt egen 16 meter ikke klarer å gå i press, og på en korner. Etter en halvtime stod det 4-1 og 10 min før pause 5-1 på en kontring etter at vi hadde hatt korner. Med 2 Fagerborgere mot 6 Sandefjord spillere måtte det bli mål. Utspilt og demoraliserte ble det heldigvis ikke flere baklengs før pause.

Målsetninga i 2. omgang var å vinne omgangen. Et hårete mål, som vi ikke heller skulle klare. For å unngå 2. sifre la vi oss bak og jobbet som best vi kunne. Tempoet var litt lavere og effektiviteten til hjemmelaget mindre. Baklengs nr 6 kom i det 62. min og nr 7. 10 min før slutt. Heldigvis stoppet det der.

Her ble vi avkledd på tempo, presisjon og ballbehandling. I tillegg lå vi godt etter fysisk. Mentalt var Fagerborg ikke skrudd på heller. Uten Bakka som en aggressiv løshund på midtbanen ble det ingen rytme i press og sikring og forferdelig tafatt duellspill de få gangene vi kom opp i duellene. Midtbanen ble liggende i en linje uten press og dybde slik at det var veldig enkelt å spille gjennom 5 mann. Fysisk klarte vi ikke intensiteten og det var påtakelig på flere av målene at vi selv ikke innenfor vår egen 16 meter- i overtall- klarer å komme i press. Da ting begynte å gå skeis i 1. omgang kunne man ane en viss likegyldighet- og er det noe som er oppskriften til undergangen er det nettopp det. Her må mann virkelig bite tenna sammen og innse at hver eneste kamp kommer til å bli tøff og en læringsprosess for å kunne ta nivået. Med 100% innsats på alle treninger og kamper burde det være mulig å ta poeng, men da må alle gi alt hele tiden.

19.05.2015