19.04.07 - Overlegen 6-1 seier i 1. kvalik NM mot Bygdø

Postet av Fagerborg Ballklub den 19. Apr 2007

Det ble til slutt en overlegen 6-1 seier mot Bygdø i 1. kvalikrunde. Det stod 2-1 etter en gjevnspilt første omgang, men utover i 2. omgang ble forskjellen mellom lagene tydeligere. Til slutt stod det altså 6-1 i målprotokollen og første hinder mot et lite cupeventyr var forsert.

Fagerborgs lag: Jakop- Andreas, Trygve, André Rune S (Teddy)- Thomas,Bakka, Espen J, Rune K- Carl, Frode. Innbyttere: Michell, Mejid og Kristian G.

Kampen startet med at Bygdø trillet ball de første 5-6 minuttene mot et Fagerborglag i en (litt defensiv) 4-4-2 formasjon. Det var trygt og når vi erobret ballen kom vi raskt frem. Litt slurvete pasningsspill førte til en del balltap- men allerede i det 10. minutt fikk vi 1-0 etter et hardt og godt innlegg fra Thomas på høyrekant. Ballen traff en Bygdøforsvarer som ble presset til selvmål av Rune. Bygdø brukte de neste 30 sek til å nesten kvittere med 2 store sjanser (et i tverleggern) mot et jublende Fagerborglag som ikke var ferdige med scoringssermonien.

7. min senere stod det 2-0 direkte fra corner. Muligens var det innom et Bygdøhode, men Andreas får kredittert den. 4. min senere har vi muligheten til å punktere kampen da Thomas (med Carl og Frode godt plassert foran mål) kommer alene igjennom. Istedetfor 3-0 etter 20 min kvitterer Bygdø på et frispark 3. min senere. Resten av omgangen var det stillingskrig med en del nesten sjanser til begge lag. Bygdø satset på lange baller og døballer mens Fagerborg ikke helt klarte å utnytte det store bakrommet.

2. omgang startet med at Bygdø la laget høyere på banen. Dette førte til større strekk og mye rom for Fagerborg. Dette utnyttet vi bra med større balltempo og sjansene kom regelmessig utover i omgangen. Etter 10 min satte Espen inn 3-1 da han la ballen kontrolert i lengste hjørnet etter en cornersituasjon. Rune satte 4-1 (17. min) og punkterer kampen etter at ballen bir rullet opp fra høyreside. Samme mannen scorer 5-1 etter en nesten identisk situasjon (5-1). De siste 20 min har vi veldig mange muligheter til å sette en del flere mål, mot et Bygdø lag som på dette tidspunktet vel hadde gitt opp Ullevål drømmen. Men litt slurvete gjennomspill og med litt slitne ben klarer vi ikke helt å utnytte det store bakrommet. Kristian setter dog det siste målet 3. min før full tid etter en gjennomløping av Frode, en 45 graders til Mejid og innlegg til Kristian.

Godt å være i gang med en seier i første offisielle kamp i år. Vi kommer vel til å møte bedre lag enn Bygdø i år, men gjør tross alt en solid kamp mot et voksent (og litt utrent) lag. Vi lager mange mål, enda flere sjanser og er stort sett solide bakover. Førsteforsvarsjobbingen kan dog forbedres for en del, med BB Andreas (kultur og kommunikasjon!) som læremester, og med litt større presisjon i gjennomspillene hadde spissene også kommet på scoringslista. Godt det er ting å forbedre!