Seier 1-0 i lokalderbyet mot Frigg 2.

Postet av Fagerborg Ballklub den 21. Mai 2013

Fagerborg dro til slutt i land en 1-0 seier mot Frigg 2 på Frogner stadion. Frigg stillte et meget solid lag fra sin 2. div stall. Vi klarte likevel å utmanøvrere dem i en sjansefattig kamp der vi lå lavt og jobbet knallhardt på hver ball. Eirik satte inn seiersmålet det 44. minutt- og det skulle bli det eneste målet som ble scoret.

Fagerborgs lag: Jakob- Erik, Andreas, Bendik, Lars J- Tom Ø, Eirik, Petter, Kim. Terje- Vegar E. Innbyttere: Øystein (58 min for Eirik), Ole (60 min for Terje), Vedran (80 min for Petter), Mats L (82 min for Tom Ø).

Vanskelig laguttak og opplegg for kampen. Stor usikkerhet over hva Frigg ville komme med (stamme av juniorer- eller fra a-stallen??, dvs spillere som trener dobbelt så mye som oss). Taktikken stemte bra- i et lokaloppgjør mot Fagerborg mobiliserer storebror og vi gjorde lurt i å legge oss lavt mot et meget sterkt Frigg 2 lag. Lars K var ute med karantene, slik at valget som midtspiss falt på Vegar E som endelig var skadefri for første gang på flere måneder. Med minimalt med treninger den siste måneden var dette kontroversielt, men mot Friggs store fysiske midtstoppere var Vegars fysikk en uvurderlig brikke i å ta hjem seieren.

1. omgang: Lavt press. Frigg flyttet ball ganske kjapt med god presisjon (til å være 4. div kamp), men vi stengte effektivt av rom med intensivt press og forflytninger. Offensivt var det muligheter, men vi var litt for utålmodige i avslutninger og gjennombruddspasninger. Bakover hadde vi god kontroll med god rytme i støting og falling rundt duellen. De gangene det glapp var neste mann nærme nok til at Frigg aldri fikk ro. Frigg fikk 2 sjanser i første, mens vi bare hadde 2 halvsjanser (avslutninger fra 16 meter) der avslutningene var et stykke fra mål. Målet vårt kom i det 44. minutt. Et frispark fra Petter glipper Frigg keeper ned på bakken der Eirik var våken og satt returen i mål. Frigg fikk så en stor sjanse på korner sekunder før pause, men ballen endte godt uten for mål.

I 2. omgang lå vi enda tettere, roet ned spillet og lot Frigg jage både tempo og sjanser. Et i utgangspunktet selvsikkert bortelag gikk seg fast og begynte etter hvert å få dårlig tid. Vi på vår side vant de viktige duellene og kom nærmere og nærmere gode sjanser på døballer og kontringer. På slutten oppstod det store muligheter begge veier, men flere mål ble det ikke.

3 viktige poeng i en meget vanskelig kamp mot det klart beste fotballlaget vi har møtt i år. Vi gjør det vi skulle defensivt, får ikke til veldig mye konstruktivt offensivt, men når det først blir rævafotball fra oss er det viktig at vi gjør den biten 100% ordentlig.