Knepent tap i bortekampen mot Vestfossen med 1-0 fredag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 30. Jun 2015

Rekken av kamper med poeng ble ikke forlenget til 3 da Fagerborg gikk på et knepent tap i gresskampen borte mot Vestfossen. I utgangspunktet er en gresskamp borte midt i fellesferien (i Fagerborg snakker vi da om perioden 10. juni til 20 august) ingen enkel oppgave, men her var vi veldig nærme et godt resultat. Vestfossen fikk målet sitt på en dødball (kast) i det 81. minutt som i en forholdsvis sjansefattig kamp var nok til å ta seieren. Fagerborg gjør en godkjent kamp med god defensiv kontroll, men blir for unøyaktige i pasningsspillet til å skape nok offensivt.

Fagerborgs lag: Niklas- Didrik, Andreas M, Vegard, Vedran - Martin (Kim G 73. min), Bjørn P, Eirik G, Preben- Markus, Haaken.

Bakka og Sondre ute med karantene fra sist. Mads ute med skade. Mounir og Andreasene borte osv. Dermed ommøbleringer på laget. Vegard tilbake fra skade og Didrik tilbake fra ferie. Gresskamp er en sjeldenhet for oss og mange år siden Fagerborg har spilt en offisiell kamp på det underlaget. Kampen startet i middels bra tempo der Vestfossen raskt setter et visst trøkk på oss. Likevel er det Fagerborg som skaper de første store mulighetene. 2 dødballer vinner vi inne i 16 der Haakens nikk går i klypa på deres keeper og Eirik Gs heading like over. Etter et kvarter får vi en meget god mulighet på en overgang, med flere helhjerta løp kommer vi i overtall, men pasningen ut i 45 er for slapp og sjansen renner ut i intet. Vestfossen kom seg stadig rundt på kantene etter litt manglende samhandling mellom våre backer og kanter. Sentralt foran mål hadde vi dog god kontroll og Vestfossens sjanser ble stort sett blokkert eller gikk i nettveggen. På slutten av omgangen ble Haaken spilt fri av Didrik, men en litt for ivrig linjemann vinket feilaktig offside da han ikke fikk med seg at Vestfossens høyreback lå igjen på motsatt side. Omgangen endte 0-0 der hjemmelaget hadde hatt mest ball og trøkk, men Fagerborg hang godt med.

I 2. omgang fikk vi justert den defensive samhandlinga bedre og Vestfossens kantspill ble bedre stengt av. Offensivt kom mulighetene med jevne mellomrom. Den største fikk Markus da han fikk kranglet seg forbi forsvaret, men avsluttingen fikk deres målmann blokkert og muligens burde en enda bedre plassert Haaken hatt pasningen. Haaken fikk også en stor sjanse midtveis i omgangen da han dro seg forbi 3 mann inne i feltet, men skuddet gikk på utsiden av mål. Vestfossen heiv frem mange mann uten å trenge igjennom og overgangsmulighetene bød seg frem titt og ofte, men dessverre blir vi litt for unøyaktige i pasninger og hjemmelagets solide midtstopperpar plukket opp de fleste mulighetene våre på god plassering og les av spillet. Vestfossen på sin side trengte igjennom 2-3 ganger i løpet av omgangen, men en rask og våken Vegard løp opp 2 av mulighetene og Martin fikk blokkert den siste store sjansen deres. I det 81. minutt glapp det så til slutt bak. Forspillet har vi sett før. Fagerborg har først en veldig god overgangsmulighet, men en alt for dårlig pasning ut på kant fører til motangrep som ender opp i kast nesten med kornerflagget. Vi bruker lang tid på å plukke folk. Kastet går helt inn i 5 metern der en forholdsvis enslig Vestfossen spiller på 165 kan forlenge den med hodet inn i nettet. 90 minutters hard jobbing på uvant underlag ender dermed opp i 0 poeng og et nytt tap etter noen sekunders fatal konsentrasjonssvikt.

De små marginene er dermed ikke med oss denne gangen heller til tross for god innsats. Vi er nå i nærheten av nivået som lag, og kunne godt fått med oss et poeng. Samtidig kan man se at Vestfossen er ørlite mer nøyaktige i både pasninger og intensiteten i gjenvinninger ved balltap og sånn sett er det ikke helt uventet at de til slutt får det forløsende målet. Vi får bare fortsette å øve. Kampen gir en bekreftelse på at vi er i nærheten samtidig som det er rom for mange forbedringer som vil kunne gi bedre resultat fremover.

Av Ragnar Puntervold

22.06.2015 00:00