Årets NM-cup endte i Asker med et 4-0 tap

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Fagerborg var levnet liten sjanse på oddsen mot et meget sterkt Asker lag som så langt i år stort sett har slått alle treningspartnere fra 3. div med 5 mål +. Vi ligger under 2-0 til pause etter en svak omgang der lite stemte. 2. omgang var bedre spillemessig, men vi mister konsentrasjonen og er for slitne på slutten til å unngå flere baklengs eller å true motstandermålet noe særlig. I det 86. minutt pungterer Asker kampen med 3-0 og 3 min på overtid scorer vi selvmål og 4-0 tap.

Fagerborgs lag: Niklas- Mads, Andreas M, Eirik G, Vedran- Noe (Jonas 46 min), Eirik B, Didrik (Andreas S 66 min), Markus, Preben- Vegard E (Haaken 72 min).

I første omgang ligger vi stort sett riktig, 2 uker uten fotball trening for de fleste var likevel merkbart. Vi sleit fælt med å henge kollektivt med på hjemmelagets raske tempo. Raske kombinasjoner og veggspill frigjorde stadig vekk Askers spisser. Første store sjanse endte i tverleggern, men etter 13 min stod det 1-0. Etter ca 20 min roet det seg ned litt og innimellom fikk vi noen gode overgangsmuligheter. De tok vi dårlig vare på med med utydelige og tafatte løp rundt ballfører. Etter drøyt 30 min stod det 2-0 etter nok en opprulling der vi igjen til slutt blir straffet for alt for dårlig press på ballfører og manglende vilje til å gjøre sikringsjobben. Vår eneste sjanse fikk vi med Markus da han 5 min før pause nesten curlet en ball opp i lengste, men deres målmann fikk fistet den utenfor med et tigersprang. Alt i alt en omgang der lite stemte.

2. omgang var bedre fra vår side de første 25 min. Da stenger vi bedre av, vinner mer av midtbanekrigen og klarer å holde bedre på kula. Vi skaper ikke noe særlig, men ser innimellom ut som et brukbart lag. Det siste kvarteret blir det så tydelig at bare 3-4 mann har hatt 2 fotballtreninger fra forrige cupkamp for 2 uker siden. Fysisk kommer ALLTID påskeferien meget ubelelilig for Fagerborg (som med stor seriøsitet tar de feriene som kommer) og det blir vi straffet for på slutten da Asker utnytter elendig markering på defensiv døball og 3-0 i det 86. min. De siste minuttene er ikke ærgjerrigheten heller der lenger og 4-0 selvmål kommer som resultat av flere store sjanser til hjemmelaget. 4 baklengs ble irriterende.

Det er klart at vi møter et lag med mye større resssurser, som trener dobbelt så mye som oss og som garantert rykker tilbake til toppfotballen i løpet av året. Sånn sett er ikke tapet noe å grave seg ned for. Likevel, skulle ønske at vi hadde skapt noe mer og at entusiasmen, konsentrasjonen og vinnerviljen hadde vært et par hakk bedre. Lysglimt var det, men vi må orke og tørre ta ut mye mer skal det bli mange poeng i 3. div fremover.

08.04.2015