Ny hjemmeseier på fort Frogner med 5-2 mot Rilindja

Postet av Fagerborg Ballklub den 28. Apr 2015

En ny hard økt ble til slutt kronet med seier etter at det lenge var en tett og jevn kamp i solsteiken på Frogner Stadion. Oddsen for at Fagerborg skulle gå på sitt første hjemmetap på Frogner stadion siden april 2012 (tap i cup mot Korsvoll) var ganske høy, men Rilindja holdt lenge følge og dette var ingen lettkjøpt seier før det hardtsatsende bortelaget raknet på slutten. Lars K scorte 3, Andres det siste og et selvmål som gav oss ledelsen rett før pause.

Fagerborgs lag: Jakob- Lars J, Andreas M, Erik, Vedran- Kim, Petter, Kristoffer- Vegard E, Lars K, Wold. Innbyttere: Andres, Eirik B, Tor, Albert, Markus.

Begge midtstopperne fra sist kamp ute og med Sigve langtidsskadet og Mads på vei tilbake fra skade valgte vi å skyve Erik inn fra back sammen med Andreas fra sist 5 div lag. 3 rokkeringer i bakre 4er aldri gunstig, men en utfordring vi måtte ta. Fagerborg starter kampen best og setter Rilindja under press. 1-0 kom allerede etter 7 min da Petter trenger igjennom og spiller fri Lars motsatt som har en enkel jobb med å sette ballen i mål. Vi fortsetter å presse, men gradvis kommer bortelaget mer inn i kampen da vi mister ballen titt og ofte med dårlige touch og valg på midtbanen. Etter 20 min fikk Rilindja utlikning etter et innlegg der en Fagerborgspiller avklarer rett i beina på en annen med selvmål som resultat. Vi får noen flere store sjanser, men er ikke veldig effektive før det minutter før pause er Rilindjas tur til å sette ballen i eget mål og 2-1 til pause.

Vi begynner 2. omgang med å ligge tett, men får likevel de første store sjansene og burde absolutt ha hatt 3-1 før det er Rilindja som overtar initiativet i kampen fra 10 min. Vi slurver nå fælt i forflytningene og gjør store feil som resulterer i store muligheter for bortelaget. Etter 20 min sitter utlikningen med et volleyskudd fra 16. Rilinjda virket fornøyde og vi fikk flyttet opp laget igjen. De store flatene på Frogner har en tendens til å bli enda større på slutten av kampene og det var tilfelle denne gangen også. Bare 5 min senere fikk vi en presis gjennombruddspasning fra Andres til Lars k som kunne løpe i fra den eneste forsvareren som orket å ta løpet og alene med målmannen ble ballen rullet kontrollert i nota. Rilindja flyttet opp igjen for å prøve å komme tilbake, men nå uten evne og vilje til å ta returløpene og det gikk da ikke mange minuttene før 4-2 ble satt inn da Albert dro seg forbi på høyrekant og la en presis ball foran mål som Lars igjen kunne bredside inn. 2 minutter etter stod det 5-2, denne gang regissert fra venstrekant der Wold tok med seg ball og Andres fikk æren av å sette ballen i mål. De siste minuttene kunne vi ha puttet både 1 og 2 til mot det norsk-albanske profflaget som for lengst hadde sluttet å løpe for penga.

Vi var best kampen sett under ett, men Rilindja gav oss lenge kamp og hadde mange gode individualister. Vi vinner til slutt på bedre kollektiv innsats og muligens bedre pust på slutten. Viljen, disiplinen og lojaliteten er forbilledlig i laget og vi takler godt å bytte mange mann. Tempoet er såpass høyt at vi sliter en del med å gjøre de gode, rette valgene og innimellom behandles ballen som om den skulle være et såpestykke. Så selv om vi er stabilt solide, har vi fortsatt en del forbedringspotensiale. De neste 7 dagene venter 2 nye kamper mot henholdsvis Oppegård og Vollen. 2 lag som garantert kommer til å bli like tøffe nøtter som alle andre.

20.05.2014