Storseier borte mot KFUM2 tirsdag med hele 7-0

Postet av Fagerborg Ballklub den 28. Apr 2015

KFUM2 unge rekrutter fikk seg en leksjon av de sjeldne med effektiv fotball mot et hurtig og presist Fagerborg lag. Resultatet er ytterst flatterende etter spill (ballbesittelse: 80-20), men Fagerborg skapte flest store sjanser og straffet ballsikre, raske og talentfulle unggutter nådeløst hver gang de gjorde en feil. Lars K holdt målshow og scorte 5 mål på en halvtime i 1. omgang (på 5 sjanser!) som må være klubbrekord på 1 omgang (Fagerborg stiftet 1914). Wold puttet 2 mål i 2. omgang.

Fagerborgs lag: Egil- Erik, Andreas M, Eirik G, Lars J- Vedran, Kristoffer, Petter, Kim, Wold- Lars K. Innbyttere: Andres, Christer, Tor.

2 bytter fra sist. Ikke mange overraskelser fra KFUM 2 bortsett fra at de holdt enda høyere balltempo enn det vi trodde. Et ungt, talentfull, omstendelig og ballsikkert hjemmelag satte oss umiddelbart under press og deres eneste sjanse de fikk i 1. omgang kom allerede etter 3 min da avslutningen fra god posisjon gikk i innsiden av stanga og ut. Hadde den gått inn kunne mye ha sett annerledes ut etter 90 min. Vi scorer vårt første mål på en dødball etter 12 min. Lars K forlenger frisparket og 1-0 første gang vi kom oss inn i motstanderens 16 meter. Etter 20 min kommer Lars seg fri igjen og setter 2-0. 3-0 etter kontring etter 30 min. 4-0 i et 37 min etter et visst press og 5-0 etter 42 min. 5 mål på 5 avslutninger må være verdensrekord i effektivitet. Men det må samtidig sies at sjansene vi fikk var store. Innimellom alt dette var det KFUM 2 som eide ballen, uten at de klarte å skape noen flere sjanser enn den de fikk helt på starten. På slutten av omgangen var hjemmelaget rystet og tendenser til oppløsning kunne anes.

Mot et såpass ballsikkert og kjapt hjemmelag var fokus på å fortsette og være kompakte i 2. omgang også. Det var nok en riktig taktikk da KFUM fremstod med enda større tempo og mer trøkk i duellene i 2. omgang. Tendensen til oppløsning var borte og innimellom sleit vi litt med å henge med i pressledd på midtbanen (mye løping). Men vi klarer å være kompakte nok og unggutta ble litt for omstendelige til å true oss noe særlig. 6-0 kom tidlig i omgangen fra Wold og 7-0 på en sen kontring. I tillegg hadde vi 2-3 store sjanser til, men kanskje litt mye forlangt å forvente at alle angrep skal ende med mål.

Vi gjør en god kamp og leverer et knallsterkt resultat. Høyt tempo, god presisjon og veldig effektive. Nye folk får prøvd seg og kommer godt ut av det, men får samtidig føle på kroppen at det her må det løpes mye og fort dersom man skal henge med. Vi hadde litt mindre løpskapasitet enn normalt, men er også mer presise og kliniske i mye av det vi gjør. Vi er ikke bortskjemte med kalasseire eller 3 poeng på bortbane. Får KFUM på beina 2-3 erfarne spillere til blandet med de talentfulle unggutta vil dette laget kunne ta poeng fra hvilket som helst 4. div lag.

Et par hånlige kommentarer fra hjemmelagets tilskuere før kampen om 4. div og stillestående gampefotball som var forventet, ble brått stille. Det er ikke mange ølvommer igjen i 4. div i stor-Oslo.

07.05.2014