Unødvendig tap mot Romsås søndag ettermiddag

Postet av Fagerborg Ballklub den 27. Feb 2011

Det ble til slutt et 2-1 tap mot 3. div laget Romsås på en vanskelig bane ute på Gjelleråsen. Vi ledet 1-0 og hadde full kontroll inntil til det gjenstod 1 minutt av kampen. Inngangen til kampen ble litt spesiell med hele 13 forfall pga av vinterferie, ski-VM, sykdom osv. Vi klarte til slutt å stille 11 mann (inkludert undertegnede). Dag ble så skadet etter ca 15 min og fullfører kampen litt indisponert. Sånn sett er det positivt at vi henger med bortsett fra minikollapsen det siste minuttet.

Fagerborgs 11: Steinar- Ragnar, Andreas M, Læff, Svein- Dag, Vedran, Eirik B, Rama, Frode- Lars.

Søndagskamp i vinterferien er alltid vanskelig og med 2 forfall søndags morgen også endte vi opp med 11 mer eller mindre kampklare menn/veteraner. De fleste av oss har dog vært ute en del vinterdager før så verken motstander eller en 90% måkt bane var spesielt avskrekkende. De første 20 min forløp i et vennskapelig tempo med lite samhandling, sjanser eller trøkk fra begge lag. De siste 20 min av omgangen er det Romsås som skaper sjansene med raskt kombinasjonsspill som forholdsvis enkelt sagde seg gjennom en hullete Fagerborg midtbane og forsvarsledd. Dag fikk en skikkelig smell i nakken etter ca 15 min så til tider var vi en halv mann mindre enn motstanderen. Vi var heldige (+ en god mann bakerst) som gikk til pause med 0-0 i protokollen.

2. omgangen startet med et par halvsjanser til Romsås før forsvarsspillet satt ordentlig. Romsås hadde ballen mest men kjørte seg fast i 4eren bak og etter hvert ble det en og en av dem som skulle prøve seg. Utover i omgangen tok Fagerborg over mer og mer sjansemessig og etter en 4-5 store sjanser der deres målmann gjenntatte ganger i siste liten ordnet, opp får vi ledermålet 20 min før slutt. Lars satte den. Resten av omgangen er det vi som skaper sjansene, kontrollerer og vi burde ha drept kampen med  2-0 med en rekke sjanser. Istedet mister vi konsenrasjonen et lite øyeblikk i det siste minuttet og Romsås løper igjennom med en mann mot et forsvar i balanse og utlikner. Rullegardinene går da ned og Romsås får like gått lov til å score et til direkte fra vårt avspark. Dermed klusser vi til en ellers bra prestasjon (ut i fra forutsetningene).

En vanskelig treningskamp som gir oss en rekke svar. Vi får igjen bekreftet at vi har en solid tropp/god stamme i laget. Vi er igjen bedre enn motstanderen siste halvdel av 2. omgang og rytmen i forsvarsspillet var etter hvert bra. Vi skaper også da mye sjanser med direkte angrepsspill/kontringer. På den negative kontoen har vi forholdsvis svak duellkraft i midtbaneleddet. Vi gir fra oss mye enkle pasninger og sliter med å skape et kollektivt trøkk. 3-4 mann henger litt etter fysisk.

Epilogen av kampen blir en god påminnelse om at konsentrasjonen og jobbinga må være der helt til siste slutt. Poengene og seierne renner aldri inn av seg selv (selv om det er en følelse som lett trenger seg inn med en del stang-inn kamper) .