Festfotball og nedsabling av Frognerparken med 5-1 mandag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 5. Sep 2011

Fagerborg reiste seg etter sist ukes stortap borte mot Lyn og utspilte til tider Frognerparken. Denne gangen var det vi som kjørte kampen fra start til slutt og stoppet på 5-1 etter pauseresultat 2-1. Grunnlaget for seieren ble lagt de første 35 minuttene der vi spiller ball-i-hatt med bortelaget. Høyt tempo, kjapt pasningsspill og aggressive løp var med på å rive Frognerparken i stykker. Det var nok årsbeste. Frognerparken reduserer 3 min før pause men i 2. omgang har vi god kontroll og tar nok overganger ordentlig til at vi putter 3 mål til.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Ragnar, Læff, Vedran- Atle, Martin, Stig, Trym-Bendik, Lars. Innbyttere: Sindre, Dag, Eirik G, Magnus, Alsing og Gustav.

Ny kamp og nye utfordinger. Tor var ute med lyske og sykdom og våre faste midtstoppere Andreas og Rune var henholdsvis syke og bortreiste. Heldigvis var Kristian tilbake i mål og noen skarve midtstoppere er det alltid mulig å finne erstattere for. Læff tok den ene plassen og undertegnede den andre. Litt spenning knyttet det seg dog til de nye midtstoppernes (manglende) hodestyrke kontra Frognerparkens fysikk på topp. Den nøtta løste vi med å sette Martin foran midtstopperne for å renske unna mest mulig på faste situasjoner. Han hopper jo en halv meter høyere enn alle andre.

Om forrige kamps taktiske utgangspunkt gikk ad skogen ble denne kveldens forhåndsvurderinger mye mer riktige. Vi gikk rett i strupen på bortelaget med høyt press, aggressive gjennvinninger og stort balltempo. Pri 1 i laguttaket var duellstyrke og de første 35 minuttene vinner vi det aller meste av duellene når vi måtte ta disse. Stort sett løp vi rundt bortelaget, kombinerte kjapt og spilte dem ut. Trym setter inn det første målet etter ca 15 min. Han stjeler ballen fra en Frognerparken forsvarer setter fart mot mål og putter enkelt alene med målmannen. Linjemannen (uvisst av hvilken grunn) vinker for offside men blir korrekt overprøvd av dommeren. Frognerparken blir nok litt fintet ut av dette og glemmer den gamle regelen om å spille til fløyta går. Vi fortsetter kjøret og presser på. 8 min senere var det duket for dagens mål. Etter en corner og klabb og babb i feltet detter ballen ned på Læff høyrefot og med et silkemykt støt på ballen lobbes den enkelt i motsatt hjørne. Vi fortsetter med å trykke på de neste 10 minuttene for å få 3-0, før vi faller i intensiteten. De siste 10 minuttene av omgangen får Frognerparken flyttet ut laget og setter oss litt under press. De kommer til noen muligheter fra distanse og vi slurver nå i duellspillet. 3 min før pause blir vi straffet. Et innlegg fra kant og undertegnede taper en hodeduell på 5 metern, Frognerparken reduserer og er med i kampen igjen. Usedvanlig irriterende etter en fartsfyllt og god første omgang!!

2.omgang begynner litt som første. Bortelaget fortsetter med sin lange-ball- taktikk som vi forholdsvis enkelt demmer opp for. Vi har fortsatt større fart i røttene langs bakken og det tar bare 5 minutter før vi putter 3-1 målet. Lars Jacob fikk æren av å sette det i mål via en forsvarer. Marginene er med oss igjen men det er på ingen måte ufortjent da det er vi som skaper sjansene med adskillig større bevegelse enn bortlaget. Resten av omgangen blir på mange måter en transportetappe. Tempoet faller (vi er desverre ikke trent for å holde godt 3. div tempo i mer enn 1. omgang) men Frognerparken virker knekt og prøver bare halvhjerta å flytte opp mange folk rundt sin "targetman" på topp. Vi gir fra oss en del frispark rundt midtbanen der bortelaget flytter opp fyrtårna sine. Men Martin og Bendik (med klare arbeidsoppgaver på faste situasjoner) renser unna og i hele 2. omgang skaper vel bortelaget ikke mer enn 1 sjanse. 20 min inn i omgangen putter vi 4-1. Lars blir frispilt på venstrekant fra Vedran og innlegget foran mål blir ekspedert inn av Bendik. Et kvarter før slutt er det Lars sin tur til å sette 5-1. En forsvarer glir og den nevnte angriper plukker opp ballen og setter den i mål alene med keeper. Det siste kvarteret ble preget av hawaifotball med formasjonsoppløsning fra begge lag og mye bytter, men der vi vel er nærmest det 6 målet enn bortelaget en redusering. Selv om vi ikke orker fullt kjør en hel kamp er 2. omgang solid gjennomført og vi vinner de viktigste duellene mot fysisk sterke motspillere.

3 poeng og solid spill mot toeren i avdelinga var viktig både for å gjenreise stoltheten og for å forsvare 3. plassen. Frognerparken har nok tatt sine mange seiere på solid fysikk sammenlignet med de fleste andre 4. div lagene men uten å ha hatt noe vesentlig større tempo i spillet sitt. Vi har nok større fart i laget og når vi også tråkker til fysisk beviser vi ettertrykkelig at det er mer enn 2 gode lag i denne avdelingen. Vi løper Frognerparken i senk, tvinger dem til tidlige oppspill før de fikk flyttet ut laget (hard jobbing på de på topp) og er i flertall over alt på banen fordi vi løper mest. Martin var konge i lufta og Stig kommer også mer til sin rett når tempoet blir høyere og det kommer bedre løp rundt ballfører.

En søt karamell vi kan suge på en dag eller 2. Men de neste kampene venter Vollen og Lokomotiv. Da gjelder det å nullstille seg mot 2 lag vi alltid har hatt problemer med å overliste.

*** Martin vinner mye dueller, konge i lufta og slapp stort sett ball tidlig og riktig til medspillere

** Trym, lykkes spesielt i 1. omgang med det han gjør. Stort trøkk i duellene og vinner og sliter ut motstanderen

* Læff, manglende kamptrening til tross vokste seg godt inn i midtstopperplassen og skapte kveldens øyeblikk med lobben i lengste hjørne med 2-0 målet