3-0 seier borte mot Vollen

Postet av Fagerborg Ballklub den 13. Sep 2011

Som forventet ble det en tøff kamp mot Vollen selv om vi til slutt drar i land en 3-0 seier. Vi gjør ikke noen spesielt god kamp med svært mange forfall og omstokkinger på laget, men er solide og har det lille ekstra som er nok til å avgjøre kampen. Spillemessig er Vollen vel så gode som oss i kveld men en Lars Kise i storform putter 2 mål og gir et annet ferdigscoret mål til Trym og blir da tungen på vektskålen. Selv om ikke alt gikk på skinner med expressfart i kveld var det helhjerta innsats fra de involverte og ting ser solid ut med tanke på avslutningen av sesongen.

Fagerborgs lag: Kristian- Vedran, Magnus, Ragnar, Dag-Sindre, Atle, Rune, Trym-Bendik, Lars. Innbyttere: Gustav, Andreas S og Jørgen.

I løpet av en sesong får man alltid en eller annen kamp der man har inntrykk av at "alle" melder forfall. Før gårsdagen var store deler av den faste sentrallinja ute av spill og i løpet av timene før kampstart meldte hele 4 av erstatterne i lagoppstillingen forfall så hele kabalen måtte legges på nytt. Magnus ble hentet inn fra pensjonistene sine rekker, Dag ble omskolert til venstre-back noen minutter før kampstart og Rune satt opp på sentral midtbane og vips hadde vi et slagkraftig lag igjen. Vollen har tradisjonelt sett vist seg å være en vrien motstander for Fagerborg. Undertegnede kan ikke huske at vi noen gang har slått dem verken med A eller B-laget vårt de siste 15 årene - det være seg serie- eller treningskamper. Så selv med vår seiersrekke i bakhånd ble det predikert stor ydmykhet og hard jobbing i kampforberedelsene. Et lite poeng i kampen var vel også hvordan farta til Fagerborgs "nye" midtforsvar (med tilsammen 41,5+42,5 =84 år) vile klare seg mot Vollens kjappfoter på topp.

Kampen starter med et lite spillemessig overtak til Fagerborg det første kvarteret uten at vi vel egentlig skaper noen farlige sjanser. Vollen fikk den første sjansen på en kjapp overgang etter ca 10 min. Headingen fra god posisjon gikk et par meter utenfor. Spillemessig jevnet det seg ut i løpet av omgangen og Vollen var stadig vekk småfarlige på sine kjappe overganger. Et par virkelig store muligheter fikk de også de gangene bakrommet ikke ble voktet iherdig nok, men Kristian klarte å blokkere disse mulighetene. Vår første store sjanse kom etter ca 20 min, Lars snappet opp en svak pasning fra Vollens forsvar og lobber fra langt hold ballen like over mål og målmann. Omgangen ble videre preget av mye dueller, balltap og overganger for begge lag. Tempoet var ikke spesielt høyt. 5 minutter før pause kom 1-0. Sindre slår et innlegg fra høyrekant som sniker seg over forsvaret og ned på Lars sitt ben som kontrollert legger ballen i en pen bue over målmannen og i nota. Omgangen ebbet ut med dette ut.

2. omgang ble en lang stillingskrig. Vi ligger bra i formasjon, prøver å ta overgangene ordentlig men mangler den lille ekstra presisjonen og balltempoet som gjør at man slipper å ta de tunge duellene hele tiden. Vi ender derfor opp med å duellere, krige og stenge rom mot et hjemmelag som absolutt var godt organisert og godt trent. Krigen gjør vi bra. Bakrommet ble tatt ut og i de viktigste duellene viser vi vår erfaring og plasseringsstyrke. Vollen kom nå svært sjeldent til gode muligheter bortsett fra en del skudd fra langt hold. Den ene gangen det glapp ble vinkelen for skrå for kjappfoten og avslutningen endte opp ved cornerflagget. Etter 20 minutter fikk vi igjen et par sekunder magi fra Lars Kise og 2-0 med en ny lobb i lengste hjørne. Vi kontrollerer resten av omgangen og jobber hardt helt til slutt. Vollen lot seg ikke knekke og kjører på helt til 3-0 ble satt inn 5 minutter før slutt. Igjen var det Lars som viste det lille ekstra. Dribler først 2 mann ved cornerflagget, fører inn i feltet runder enda et par spillere og legger ballen inn foran åpent mål med et kunstspark (noe jeg normalt sett ikke ville like) og Trym fikk æren av å skyve ballen i mål.

En arbeidsseier og en liten milepæl innkasert med 3 poeng mot Vollen. Det føles godt selv etter en ny søvnløs natt med mange vondter. Og så holdt vi nullen for 2. gang i år.

*** Lars Kise. 2 nye mål+ assist. Jobber hardt og og blomstrer i tospann med Bendik.

* resten av laget som gjør en helhjerta innsats uten å briljere.