Ufortjent bortetap mot Bygdø tirsdag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 9. Mai 2012

Etter stort spillemessig overtak i første omgang ligger vi under 2-0 til pause. Med en utespiller i mål (undertegnede) scorte Bygdø på de 2 eneste sjansene de hadde i kampen. I andre omgang høvler vi over hjemmelaget. Skaper store sjanser som perler på en snor, men med høye skuldre klarer vi bare å sette 1 mål 7 minutter før slutt. Vondt å tape en slik kamp der vi er så mye bedre enn en høyst middelmådig motstander.

Fagerborgs lag: Ragnar- Lars Jacob, Andreas, Erik, Pål- Vedran, Andrés, Terje-Claudio, Bendik, Lars. Inbyttere: Mads og Alex.

Kampbildet i 1. omgang ble veldig rotete. Mye dueller, gjenvinninger og frem og tilbake. Formasjonsendringen fungerte ikke. På topp ble vi for smale og på midten for breie. Til tross for at vi har det meste av trøkket i hele 1. omgang skaper vi for lite sjanser. Bygdø fikk sitt første mål etter 5 min. Vi gir vekk en unødvendig korner. Ballen blir stusset videreog  etter en bom havner den i beina på en Bygdåspiller som blåser den i nettaket fra 10 meter over hodet på målmannen. En større keeper hadde nok fått mer enn en finger på den slik jeg gjorde. 2-0 kom etter ca et kvarter. En Bygdøspiller får føre ballen til ca 22 meter og det ikke alt for harde skuddet sniker seg opp i hjørnet. Igjen, en bedre skolert keeper hadde nok ikke i sin sideveise bevegelse satset på feil bein og blitt dinglende hjelpesløs i luften i det ballen snek seg inn. Resten av omgangen presser vi på avbrutt av en og annen kontring fra hjemmelaget.

2. omgang er et eneste langt stormløp mot hjemmelagets mål. Fra første stund skaper vi jevnt og trutt store sjanser. Avslutningene blåses dog stort sett over mål. Bygdø har en og annen visit på vår banehalvdel men kommer aldri nærmere enn noen langskudd som ikke treffer innenfor stengene. Midtveis i omgangen får Bygdø utvist en spiller og de legger seg ennå mer tilbake på banen. Nå blir sjansene større og større, men vi fortsetter å sette ballen utenfor mål. Først 7 min før slutt kommer reduseringen og på slutten har vi mer enn nok sjanser til å i det minste dra med oss 1 poeng. Men denne kvelden lykkes vi da ikke.

Spillemessig gjør vi en god kamp. Bygdø henger sånn noenlunde med i 1. omgang. I 2. omgang dreier alt seg om Fagerborg fra a til å. Men, det laget som scorer mest vinner fotballkamper. Selv om vi nå, tradisjonen tro, har fått en dårlig sesongstart og fått svært dårlig betalt for spillet vårt må vi se bak resultatet. Vi jobber bra, skaper masse sjanser og har vært spillemessig best i alle kamper bortsett fra mot Oppsal. Vi vet at marginene vil til slutt komme vår vei bare vi fortsetter med den harde jobbinga.

Vi lar oss ikke påvirke av at vi stiller med en utespiller i mål og selv om ikke baklengsmålene var noen direkte tabber (av Bjarte Flem typen), kunne de begge vært unngått. 18 kamper igjen og 4 poeng opp til 3. plass med Høybråten/Stovner som vi møter neste gang.