Fagerborg tapte til slutt 2-0 borte mot den suverene serielederen FK Tønsberg fredag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 18. Aug 2015

Forventingene var ikke alt for store inn mot årets vanskeligste bortekamp mot FK Tønsberg som så langt har vunnet alle sine 15 kamper med 73-9 i målforskjell. Vi slapp inn 1 mål i hver omgang og tapte igjen, men kampen i seg selv var en stor opptur. Vi taper fortjent nok. Likevel, vi forsvarer oss veldig godt. Ligger med god struktur og har mange gode angrep der vi spiller oss til store sjanser og muligheter. Spesielt i 1. omgang, etter å ha overlevd stormløpet de første 20 minuttene, rullet vi opp en rekke angrep og så absolutt ut som et lag som var i stand til å skade et av Norges mest suverene 3. div lag.

Fagerbogs lag: Grim- Martin (Morten- 73. min), Andreas M, Vegar, Vedran- Sondre, Kim, Bjørn, Eirik B, Preben ( Jonas- 53. min).

Etter 13 tap på 15 kamper og nattsvarte resultater i de 2 siste kampene var det en del dystopiske scenarioer man kunne se for seg før den meget vanskelige bortekampen mot et hjemmelag som så langt ikke har gitt fra seg et eneste poeng. Men, mot de beste lagene har vi hengt godt med og gjort gode kamper til tross for tap til slutt. Denne gangen var det heller ikke vanskelig å tenke seg til hva som ville komme fra start. Høyt press, stort tempo og mange samtidige løp som utfordret oss i både bakrom og mellomrom.

FK Tønsberg skapte også raskt sjanser, men med lite bakrom og mellomrom ( 2 lave lagdeler) var vi såpass tett at avslutningene var presset og Grim plasseringssterk. Gradvis fikk vi tak i kula innimellom og med noen gode kontringer sendte vi noen klare varsler til hjemmelaget om at her kunne vi skade dem. Den første store megasjansen var det Fagerborg som skapte. FK Tønsbergs dobling på kanter med høytstående backer gav gode arbeidsrom for våre kanter- og etter ca 20 min satt pasningen ut på vår venstrekant. Preben kom seg bak backen og inn foran mål var plutselig Haaken alene på 10-12 meter. Dessverre ble det bom på ball og intet mål. Vi fikk raskt enda flere gode sjanser der hjemmelagets målmann måtte ut i hel-strekk eller ballen strøk rett på utsiden. Tønsberg måtte en periode legge seg dypere i banen da vi stadig vekk klarte å spille oss ut av trange situasjoner med godt pasningsspill ( ja- du leste riktig!). Etter 36 min fikk Tønsberg ledermålet. Litt kaos i egen 16, avklaringen ble en kort pasning ut på 16 der vi taper en 50-50 duell og avslutningen satt rett ned i hjørnet. Målet stod seg til pause- ikke ufortjent etter spill og sjanser. Likevel, Fagerborg hadde vært med på notene og med litt mer flaks og dyktighet foran mål kunne pauseresultatet vært annerledes.

Både mot Bærum og Eik hadde vi holdt godt følge i 1. omgang, men nærmest kollapset i 2. omgang. Spenningen lå da i om vi ville klare å fullføre en ny omgang i godt tempo mot en veltrent motstander. Det gjorde vi. Fagerborg ble nok mer baktunge og hadde færre visitter fremover enn i 1. omgang. Men Tønsberg hadde tydeligvis fått respekt for oss og lå igjen med mange nok folk til å kunne takle våre motangrep. Noen halvsjanser skaper vi, først og fremst på cornere. Bakover holder vi helt til det 75 minutt. Da mister vi ballen inne i egen 16 og Tønsberg fikk sitt 2. mål litt lettkjøpt. På slutten løfter vi laget litt og skaper litt mer press på Tønsberg. Hjemmelaget fikk da mer plass og rom til kontringer, men med Vegars hurtighet ble vi ikke straffet og et «hederlig» tap med 2-0 ble sluttresultatet.

Etter sivilisasjonssammenbruddene og Ragnarokene vi har vært utsatt for en del ganger i år var dette resultatet- og aller mest måten vi får det på- en stor opptur. Vi står hele distansen- så ut som et godt fotballag med struktur og kultur (hengehodene etter baklengsmål 1 vant ikke kulturslaget denne gangen). Offensivt gikk det fort og presist i 1. omgang. Vi var mye flinkere enn normalt til å ta med sentral midtbane med 10-15 meters pasninger som gav gode vinkler til å brette ut spillet- kontra 30 meters pasningene i lengderetning som krever ultrapresisjon. Defensivt var det på hengende håret mange ganger når hjemmelaget utfordret oss i flere rom samtidig med aggressive løp- men disiplinen var god og 2 baklengs er godkjent.

Vi for håpe på en god treningsuke neste uke og at innsatsen som her ble lagt ned kan bli standarden for de siste 10 kampene- det er fullt mulig å plukke nok poeng til at siste kolonnen på tabellen blir litt hyggeligere lesning.

Skryt av Tønsberg fikk vi selv om vi snøt hjemmelagets tilskuere på over 300 for det målkalaset de hadde forventet seg.

Se Tønsberg avis sitt referat her