Nytt tap i høstinnspurten hjemme mot Manglerud Star

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Vi gikk på et nytt tap hjemme tirsdag kveld da Manglerud Star ble for sterke for oss. Vi gjør en ny svak kamp og taper fortjent etter 90 minutter. For 2. hjemmekamp på rad blir vi til tider utspilt mot et lag som har hatt en tung høst. Vi henter oss inn på slutten og kunne ha tatt et poeng på tampen av kampen mot et svært slitent bortelag. Det store bildet er likevel at vi i liten grad nå tar hånd over vår egen skjebne. Spørsmålet blir da om LAGET klarer å mobilisere nok stolthet på egne vegne til å ta hjem den 4. matchballen vi får borte mot Heggedal i siste runde.

Fagerborgs lag: Sindre-Vedran, Andreas M, Mads, Wold- Eirik B, Andrés, Kim- Lars J, Vegar E, Jan Remi. Innbyttere: Kristoffer, Nikolai og Preben.

Nok en vanskelig inngang til kampen med 3 forfall på kampdag pga sykdom i tillegg til at Eirik G vrikket ankelen på søndags treninga. Så da har hele vår sterke sentrallinje i 4 ledd de siste ukene blitt satt ut av funksjon. Omstokking av folk og vi skulle likevel ha et sterkt lag på papiret.

God start. Straffe etter 1 minutt pga hands. Korrekt, men veldig heldig. 1-0 med Vegar. Vi har så et bra trøkk de neste 10 minuttene dog uten å skape noen sjanser. Etter 10 min får MS et helt unødvendig korner (upresset blir ballen dunket til korner i stedet for å bruke et lite sekund på å få den opp på banen) og trøbbelet startet. På den 3 korner på rad blir ballen bokset ut av 16. Vi står og sover og neste skudd blir dekket, men den returballen detter ned på en 2 MS spillere som ikke er i offside fordi deler av forsvarslinja sover og ikke har kommet seg ut. 1-1. Resten av omgangen er det bortelaget som kjører. Vi mangler aggressivitet, dunker bare ballen langt uten å flytte opp folk og skaper rett og slett ingenting. 1-2 blir headet inn da vi lar ballfører upresset få slått inn og midtstopperne "ballwatcher" og spissen header inn ballen ganske så upresset. Etter 35 min blir det 1-3. Et innkast på venstresiden blir headet videre inn i et vidåpent rom på høyresiden (skulle vært dekket av vår høyrekant, 15 meter ned i ledd så hadde rommet vært dekket og situasjonen aldri oppstått), den ballen blir så sendt inn i vår 16 der vi igjen ikke plukker folk og heading seiler inn i hjørnet igjen. 1-3 til pause gav et riktig bilde av 1. omgang.

Det er utrolig at vi ikke klarer å være mer konsentrerte og skjerpa når omgivelsene til de grader lar oss styre vår egen skjebne.

2. omgang prøver vi å presse høyere uten av lykkes nevneverdig før bortelaget gradvis begynner å bli slitent. De første 25 er det bortelaget som er nærmest mål, med mye større kraft og besluttsomhet i løp, balltilslag og trøkk i boks. Når MS for alvor begynner å bytte folk tar vi over banespillet med enorme rom. Vegard skyter i nettveggen på en gjennomløping og 8 min før slutt scorer omsider Bakka på ren vilje. Kristoffer og Wold får så gode muligheter, men lykkes ikke. Det er vanskelig å si noe annet en at vi taper fortjent.

Jeg blir aldri klok på den nye generasjonen. Vi har mer enn nok kvaliteter til å bestemme selv kamputfallene, men prestasjonene våre svinger opp og ned som sinuskurve fra time til time. Greit nok at vi mangler de største matchvinnerne våre, men hver og en må ta ansvar. En fotballkamp er så langt i fra en velferdsstat som det går ann å komme. I lengden er det ingen andre enn oss selv som må gjøre jobben.

17.09.2014