Poengtap hjemme mot bunnlaget Holmlia 3-3

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Fagerborg tålte nok en gang ikke å ligge på tabeltopp og gikk på et svært så unødvendig poengtap mot bunnlaget Holmlia som så langt i år hadde fått med seg 1 poeng på bortebane på 9 forsøk. Vi ledet 3-0 etter 20 min av første omgang og var vel nærme både 4 og 5, men sovnet så stille hen. Holmlia reduserte til 3-1 2 min før pause, fikk et billig straffe etter ca 25 min av 2. omgang og utliknet i siste spilleminutt. Greit nok at vi manglet mange folk denne tirsdagen, men vi leverer en dårlig kamp og Holmlia så faktisk ut som det beste fotballlaget i store deler av kampen.

Fagerborgs lag: Sindre- Vedran, Mads, Eirik G, Wold-Kristoffer, Andreas S, Kim- Lars J, Andres, Jan Remi. Innbyttere: Nikolai, Preben.

Vår stødige siste skanse Jakob brakk en finger i siste kamp mot Vollen. Egil slapp vi til Frigg for 2 uker siden ( og er nå 1. keeper der), men Sindre stilte opp til tross for lite treninger. Uten ham hadde vi måttet bruke en utespiller i mål. Eirik B hadde karantene, Andreas M strakk en muskel i ryggen på trening, Petter fortsatt bortreist, Sondre på øvelse, Vegard E skadet osv. Likevel vi stiller et bra nok lag, men tynn stall nå.

Starten er oppskriftsmessig, vi går raskt opp i 1-0 med Lars J, 2-0 med Kristoffer og etter drøyt 20 min leder vi 3-0. Holmlia er dog ikke ueffne og setter oss på prøver bakover. Stort sett fikk vi stoppet dem før det ble sjanse, men strukturen og kvaliteten på mye av det vi gjorde så ikke god ut til tross for den solide ledelsen. Vi slurver i forflytningene på midtbanen defensivt (tar ikke ut de farlige rommene før vi blir nødt til å løpe med nesa hjemover) og blir alt for ivrige med lengderetningsballer offensivt mot Holmlia som snurpet sammen i midten etter hvert. På dødballer slipper vi folk og ryddegutt Andreas Moen var savnet. Minutter før pause glipper det flere ganger på midten i dueller, en bakromsball og Mads blir feid vekk i duellen av Holmlias sterke spiss og 3-1 til pause.

I 2. omgang legger Fagerborg seg lavere for å få bedre kontroll og dette fungerer tålig bra. Vi får overgangsmulighetene uten å få mer utteling da presisjonen er dårlig og vi bruker konsekvent første løp. På en korner får Andreas S 2 knyttnever i hodet og må ut. Holmlias keeper blir belønnet med gult kort da dommeren omsider blåser, men straffe for forseelsen får vi ikke (dropp?). Skulle vært interessant og fått en vurdering av den situasjonen fra dommerens side. 5 min etter blir Nikolai tatt inne i 16 metern, men det soleklare straffet får vi ikke og 30 sekunder etter får så Holmlia sitt straffespark der vår keeper og Holmlias spiss støter sammen der vår mann hevder han var først på ball.

I stedet for 4-1 stod det da 3-2 med 20 min igjen. Vi har forsåvidt defensiv kontroll i våre egen boks de neste 20 min, men det var nå ingen tvil om at det var bortelaget som så sprekest ut og som kjørte kampen. Vi har noen gode overganger med mange mann, men overtalls-situasjonene forsvant enten med innlegg bak mål eller feil løsninger. I siste spilleminutt fikk Holmlias spiss den tiden og rommet han trengte til å vende opp på 20 meter og ganske upresset lå det kontante skuddet nede i hjørnet. Minuttet etter på overtid fikk Holmlia annulert et mål for offside og enda et minutt senere ble Lars Jakob spilt igjennom på en kontring, men nøler desverre litt og lobbmuligheten forsvant og skuddløsningen sklei av foten.

1 poeng var nok det vi fortjente. Vi spilte ikke som et topplag, legger ikke føringene i kampen og mangler kollektivt pondus i det vi gjør. Vi slurver også fælt i å dekke de riktige rommene defensivt, og da kommer ikke de gode bruddene som vi fikk i starten av kampen. Selv om vi skal angripe raskt kan vi ikke bare snu ryggen til ballfører og løpe blindt avsted. Vi må se på spillet også. Denne gangen var vi ikke heldige med en rekke dommeravgjørelser og de fleste 50-50 situasjonene gikk oss i mot. Men tilfeldigheter og dommeravgjørelser er en integrert del av spillet og vi har også fått vår del av avgjørelser med oss de siste kampene. Vi er nok best tjent med å sette fokus på det vi selv kan gjøre noe med. Vårt eget spill!

10.09.2014