Fagerborg tilbake på vinnersporet med 6-1 over Heggedal

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Heggedal ble beseiret 6-1 på Frogner kunstgress tirsdag kveld. Endelig scorte vi mål igjen og selv om vi fortsatt er veldig ineffektive er det ikke hverdagskost med 6 pinner. Vi løp i fra Heggedal fra første minutt og selv med ny formasjon, masse endringer på laget igjen og noen slitne ben så var vi betydelig bedre enn bortelaget som var langt inn i feriemodus. Dommerne klarte også desverre å sette sitt preg på kampen med 2 unødvendige røde kort (begge til Heggedal) i 2. omgang (i en kamp kjemisk fri for taklinger eller temperatur), og noen merkelige annuleringer.

Fagerborgs lag: Jakob- Vedran, Mads, Andreas M, Wold- Jan Remi, Andres, Andreas S, Preben- Lars K, Lars J. Innbyttere: Tor, Vegard og Markus, Jonas.

En del forsvarsspillere tilbake gav flere opsjoner bak. Denne gangen var det midtbanespillerne som var borte og igjen bytter vi 6 mann i startoppstillinga. Heggedal spilte ikke kamp lørdag og vi var da også bevisste på å sette inn friske ben for å kompensere for at en del har fått mange kamper på kort tid. Vi setter Lars J på topp for å få enda mer fart og det skulle raskt vise seg at det var lurt med de 2 Larsene på topp.

Vi terroriserer et stillestående og slapt bortelag fra første stund med raske ben og i løpet av de første 5 minuttene har vi skapt 3 store sjanser. Målet kom etter et kvarter og på den 8 store sjansen er det Preben som får 2 forsøk og ballen går ned i siden. 10 min senere står det 2-0 og Lars får endelig hull på byllen igjen. Samme mann prøvde seg på en kipp minutter senere og F-ordet fra benken ble registrert på de seismiske målingene på Kjeller. 2-0 til pause. Stor forskjell på lagene der vi hadde produsert et 2-siffret antall sjanser og full kontroll bakover.

En fornøyd gjeng i pausen på god vei inn i stabilt sideleie ble vekket av en notorisk misfornøyd grinebitter av en trener med klar beskjed om at kampen IKKE var ferdig. Hvor mange ganger har vi logget av på 2-0 de siste årene? Vi bruker da bare noen minutter av 2. omgang på å sette 3-0. En del rot i Heggedals forsvar og Wold ble frispilt, runder back og målmann og triller ball i mål. Etter et kvarter får vi et billig straffe, og i diskusjonen etterpå med dommer ender en Heggedal spiller opp med direkte rødt kort?? Lars K, kipper ikke, og da blir det mål. 4-0. Etter det ble det en periode med stillestående spill der vi sporadisk skaper store sjanser og Heggedal har noen trekk i laget uten å komme seg nærme målet vårt. Vi har vel også et par annulerte mål etter fint spill der linjemann ikke henger med (les: når ball blir spilt 40 meter på tvers mot medspiller på raskt løp mot mål og der mannen på løp tilnærmet linjært bryter ballbanen (har da løpt 10-15 meter fra innlegget forlot fot) er det en optisk illusjon at ballmottager er i offiside. Det er bare å tegne en trekant så ser man det).

Etter hvert fikk Vegard målet sitt. 5-0. Før Heggedal fikk sitt trøstemål etter en kjempeoffside. 10 min før slutt blir det 6-1 da Lars K header en corner i mål. Like etter banker vi ballen i tverleggern 3 ganger på 90 sekunder, får et mål igjen feilaktig blir annulert før enda en Heggedal spiller må forlate banen med direkte rødt kort for takling som bakerste mann. Fra Fagerborg benken så det ut som om mannen traff ballen. Et par store sjanser til de siste minuttene, men 6-1 ble sluttresultatet.

3 poeng aller viktigst. Videre et stort kvalitetstegn at vi fortsetter å produsere sjanser i bøtter og spann pga stor fart i laget og fordi vi løper mest. Effektiviteten må vi jobbe med, men vi fokuserer på det positive denne gangen (selv om det ikke føles helt naturlig). Lars K, har da kommet opp i 16 mål på 10 kamper og er tilbake på track med tanke på å komme seg på topp i Fagerborgs målscorer "hall of fame" liste.

18.06.2014