Uavgjort borte mot Oppegård med 0-0

Postet av Fagerborg Ballklub den 28. Apr 2015

Etter 3 kamper med sjanseskaping i fleng og 16 scorte mål spiller vi 90 minutter mot bunnlaget Oppegård og skaper knapt en sjanse. Er vi snille med oss selv har vi 2 gode muligheter i løpet av kampen (som riktignok ikke resulterte i skudd på mål). Varmen var intens og hjemmelaget la seg lavt med mange mann og dro ned tempoet så godt de kunne og med de mest kreative spillerne våre utilgjengelige for lørdagskamp ble dette tannløs duellfotball i lavt tempo. Oppegård hadde de 2 feteste sjansene og sånn sett skal vi være fornøyd med 1 poeng på bortebane.

Fagerborgs lag: Egil- Erik, Andreas M, Ole M, Vedran-Kim, Eirik G, Eirik B- Tor, Vegard E, Wold. Innbyttere: Lars J, Kim G, Albert.

3 av spillerne våre som hadde scort 14 av de siste 16 målene våre var utilgjengelige for kampen og på kampdag måtte også kaptein Petter melde forfall pga fødsel. Dermed var det mye spisskompetanse ute. Selv med 6 rokkeringer skulle vi likevel ha et slagkraftig lag der nye folk fikk sjansen. Vi fikk det likevel ikke til å gli. Oppegård, som i følge seg selv hadde mobilisert, la seg lavt og gav oss små flater å jobbe på. Vi holder et brukbart tempo innledningsvis, men begynner raskt i trille ball bak, uten at noen bryter mønsteret og når den lange først ble spilt var enten bevegelsene borte eller ballene ble for upresise. Den største muligheten fikk Vegard 1 meter fra mål, men innlegget fra Wold kom for raskt for en spiss som har spilt alt for lite fotball de 2 siste årene til at ting blir utført instinktivt lenger. Oppegård klarte å bryte igjennom 2 ganger, men
Egil ordnet opp. På slutten av omgangen så Oppegård rimelig kjørt ut så en viss optimisme før 2. omgang var der.

Men i 2. omgang gjør vi det meste feil. Vi begynner å trille ball bak mot et hjemmelag som la seg enda lavere enn i 1. omgang. Frem og tilbake, helt til alle fremover hadde stoppet opp før en upresis ball ble slått fremover. 2. omgang ble dermed en lang rekke med balltap fra 2 lag som ble slitnere og slitnere. Kim klarer å dra seg forbi 2-3 mann midtveis og har plass og tid til å avslutte fra 5 metern, men velger løsningen å prøve å drible enda en til og får derfor ikke avsluttet.Vi har også noen gode muligheter på venstresiden på slutten der vi er i klart overtall, men slipper ikke ball riktig tidsnok og sjanser blir det ikke ut av det.

Oppegård fikk dermed sitt første poeng for året og jublet for det. Vi brukte masse krefter på feil måte og får ta med oss det ene poenget. En del lærdom er det å ta med oss som vi kan korrigere mot liknende scenarioer og vi må bare restituere oss inn mot neste uke. Om 3 dager får vi toppkamp mot Vollen. Etter den kampen er 1/3 av sesongen unnagjort (dvs vi er ferdige med begynnelsen av 2014) og vi har så langt tross alt hatt vår beste seriestart på 5 år. Unødvendig å gi bort 2 poeng, men hadde vi ikke vært i flytsonen hadde vi nok endt opp med 0 poeng. Avdelingens 2 snilleste lag (bortsett fra KFUM2 som ennå ikke har pådratt seg et gult kort) kom seg forøvrig gjennom bataljen uten gule kort.

24.05.2014