Tap 3-2 hjemme mot Lyn

Postet av Fagerborg Ballklub den 10. Mai 2011

Vi slipper inn mål på sist sparket i både første og 2. omgang og taper til slutt 3-2 mot Lyn på Marienlyst. Vi møter som ventet god motstand og etter en dårlig første halvtime der vi blir for passive og baktunge spiller vi oss opp og gir storfavoritten hard motstand den siste timen. På slutten av kampen er vi vel så giftige som Lyn men vi klarer fortsatt ikke å vippe marginene over i vår favør. Dog all honnør til spillerne som i dag tråkket til.

Fagerborgs lag: Kristian- Ragnar, Andreas M, Rune, Lars Jacob-Vedran, Eirik B, Stig, Tor, Dag- Lars. Benyttede innbyttere: Andrés, Trym og Sindre.

Inngangen til kampen var klar. Lyn kom med 3 komfortable seiere i lomma og sikkert med en følelse av å få lov til å gjøre som de vil i 4. div, mens vi var i poengnød men med en oppadgående formkurve og med en visshet om at det har skjedd større undere på en fotballbane enn at Fagerborg skulle gå bort og slå Lyn.

Vi la oss dypt i en 4-5-1 formasjon. Målet var å ta vekk bakrom, vinne ballen i midtbaneledet og å komme på kontra når sjansen bød seg. Dette lykkes vi sånn måtelig med den første halvtimen. Vi blir litt for passive i press og lar dem få styre showet litt for enkelt i denne perioden. Lyn skaper de 2 første sjansene, først etter å ha brodert seg igjennom på vår venstre side med avsluttning i stolpen fra skrå vinkel og litt senere med et skudd like utenfor. 1-0 målet kom etter ca 15 min. En lang ball i bakrom, venstrekanten får vendt opp og slår en ball ut i feltet der en Lynspiller upresset setter den nede i hjørnet. Etter scoringen kommer vi på noen småvisitter fremover men klarer ikke å ta over noe særlig av banespill før vi marker ut Lyns ballfordeler. Utlikningen vår kommer etter ca en halvtime. Lars Jacob drar seg forbi 2-3 mann, kommer ned til dørlinja, legger tilbake og Dag setter nok en perle i mål fra 16 metern. De siste 15 minuttene av omgangen får vi flytta ut laget, Vinner flere og flere dueller og skaper 2 store sjanser til de neste minuttene med aggressivt press på Lyns bakre firer som nå så ukomfortable ut. Det siste kvarteret av omgangen var vi best. Det var likevel Lyn som skulle få 2-1 målet på overtid i første omgang. En Lynspiller får tråklet og tråklet uten at vi er tilstrekkelige aggressive i presset. Han gir ut til kanten som legger inn i feltet, hodeduell og 2-1 i siste sekund av omgangen.

2. omgang starter litt som første. Lyn triller ball men vi ligger bra i formasjon, klarer å være mer aggressive i presset og er nå farligere og farligere på våre direkte angrep. Midtveis har vi tatt over mye av banespillet og skaper 2 stooore sjanser som burde ha vært putta i nota. Lyn på sin side kjører seg fast i vår forsvarsmur som hang meget godt sammen i 2. omgang. Lyn produserer sin eneste målsjanse i 2. omgang (bortsett fra seiersmålet til slutt) innimellom dette. Men Kristian er våkent ute fra strek og blokkerer skuddet fra en upresset Lynspiss. Lars fikk æren av å sette inn en fortjent utlikning da han rundet Mads Dahm og satte ballen i høyre vinkel. I denne perioden herjet Lars med Lyns midtstoppere. Vi legger om til 4-4-2 det siste kvarteret og setter dermed ennå større trøkk på bortelaget og vi er nære enn rekke ganger til å bryte igjennom. De siste 10 minuttene jager begge lagene seiersmålet. Lyn virker kjørte etter mange tøffe dueller og det ser faktisk ut som vi har mest krefter til å stikke av med seieren på slutten. 3 minutter på overtid kommer Lyn på en overgang. Vi ligger med forsvarsmuren på 16 metern og i god balanse men er et ørlite sekund for passive i presset og det harde skuddet med en vrien dupp suser i mål fra ca 20 meter. Dommern blåser av kampen da vi midter. Dermed slapp vi inn mål på siste spark i både første og andre omgang.

Bittert å ikke få med seg et resultat i denne kampen. Seieren kunne ha vippet i begge veier og da litt typisk at laget i flyten vinner den duellen til slutt. Uansett, her var det mange positive ting å ta med seg. Vi har fått orden på forsvarsspillet. Lyn skapte bare 5-6 sjanser på oss i løpet av 90 minutter. Det er færre enn vesentlig svakere lag som Hauger og Heggedal skapte mot oss i de 2 første kampene. Vi er såpass kompakte og orker å jobbe tilstrekkelig hardt til at Lyns gode ballspillere i liten grad klarer å utfordre oss 1 mot 1. Utover i kampen vinner vi også flest dueller med trøkk og vinnervilje i 50-50 situasjoner. Vi holder oppe struktur og trøkk med byttene våre også i 2. omgang. Troppen er sånn sett på riktig vei.

Med tapet er vi hekta av om å vinne avdelinga. Vi må likevel ta med oss det positive fra gårsdagens prestasjon og konsentrere oss om å få spillet mer på skinner, holde trøkket opp og gi maks, da vil poengene komme jevnt og trutt utover og så får sluttsummen etter de neste 18 kampene være fasiten for Fagerborgs 2011 sesong. Det er imperativt at vi trøkker til da det ikke kommer til å bli noen enkle kamper i denne avdelinga. Nivået er flere hakk bedre enn siste års 4. div og det faktum at Lyn spiller i vår avdeling har nok vært en vitaminpille for de fleste lagene og hevet lagenes skjerping og innstilling til årets sesong.

Ellers all honnør til Lyns bastionærer. Det setter en ekstra spiss for oss på den virkelige grassrota i norsk fotball med den entusiasmen og blesten de skaper rundt vår avdeling. Det er smått utrolig å se nesten 100 mann storme banen etter kampslutt i elleville jubelscener med spillerne deres etter å ha fått med seg 3 poeng i 4. runde i 4. div. Lojaliteten og innsatsen for klubben sin er intet annet enn beundringsverdig. Til høstkampen i slutten av august skal Fagerborg være enda bedre forberedt og mer samspilte til en tøff bortekamp. Det får være vårt bidrag til bastionærene.