3 nye poeng hjemme mot Øvrevoll/Hosle 5-3

Postet av Fagerborg Ballklub den 29. Jun 2011

Fagerborg dro til slutt i land 3 poeng mot avdelingens desidert svakeste lag selv om fellesferien ble tatt ut i god tid før tirsdagens kamp. Etter en F-O-R-F-E-R-D-E-L-I-G forestilling de første 70 min lå vi under 3-1 inntil bortelaget rotet det til og pådro seg 2 røde kort. Det siste kvarteret scorte vi 4 mål og redder 3 poeng mot et meget slitent bortelag med 9 mann. Hvordan de klarte å bli slitne med det tempoet som ble vist på matta skal ikke vi legge oss opp i (joda gutta jeg er fortsatt sur til tross for 3 poeng...).

Fagerborgs lag: Kristian- Vedran, Magnus, Rune, Alex- Trym, Tor, Stig, Atle- Lars, Dag. Benyttet innbytter: Andrés.

Siste kamp før sommerferien har alltid vært spennende. Vi mønstret til slutt 12 mann. Andrés pådro seg en skade sist kamp og startet på benken. Ellers var laget uforandret bortsett fra en meget tynn benk.

Kampen startet i et behagelig tempo. Ballen gikk fra mann til mann og da bortelaget heller ikke løp valgte vi den samme løsningen. Det sies at den beste formen for intelligens er evnen til å tilpasse seg omgivelsene raskt. I så henseende ligger årets Fagerborglag godt an. Spiller vi cupkamp mot Birkebeineren (leder sin 3.div avdeling suverent og holder dermed tilnærmet 2. div nivå) eller Lyn (holder meget godt 3. div nivå) er vi med og matcher dem fullt ut i løpet av 20-30 min tilpasningstid. Møter vi et lag som Ø/H (som i sannhetens tjeneste også hadde fått det tungt i 5.div) eller Vollen (som er et betydelig bedre lag enn Ø/H) overlater vi til dem å styre tempoet og virker såre fornøyd med det inntil vi ligger under med noen mål. En bemerkelsesverdig tilpasningsdyktighet med andre ord.

Ø/H kontrer inn et mål etter et kvarter. Lang ball i bakrom. Vi løper opp situasjonen og kan avklare men bommer på ballen som enkelt kan settes i tomt mål. Vi kommer i balanse etter en halvtime med Lars etter en langball fra Magnus. 5 minutter etter ligger vi under 2-1. Bortelaget får droddlet seg igjennom og puttet ballen enkelt i mål fra 5 metern selv om vi ligger i god balanse. Fremover har vi nok av muligheter men dårlig hodespill, høye knær, brede hofter osv kokte det meste ut i kålen. 1. omgang endte dermed med 1-2.

Pausekjefting og "hva i he....e er det dere driver på med gutta". Etter enda et spilt minutt av 2. omgang lå vi under 3-1. Krampaktige forsøk på å få opp tempoet hjelper svært lite når en og en prøver det av gangen. Og etter hvert ser bortelaget ut som et like "godt" lag som oss. Etter et kvarter sender en av dem avsted et frispark i tverleggern og vi er cm i fra å ligge under 4-1. Innimellom setter vi ballen i stanga og over mål i gode posisjoner. Så begynner bortelaget å bli slitne og kortstokken ble tatt i bruk. Først noen gule før første dobbeltgul og så klarer Ø/Hs spillende trener (kan skje selv den beste) å prate på seg direkte rødt og et kvarter før slutt er de nede i 9 mann. Minuttet etter reduserer vi til 2-3 på et langskudd med Lars. 10 min igjen. 3 minutter senere setter Tor et nytt langskudd i mål og 3-3. Bortelaget virket nå ferdig. 2 min senere flikker Andrés en nytt skudd videre i mål og 4-3 før samme mann putter 5-3 minutttet før slutt. Dermed reddet vi 3 poeng i en forestilling som var av samme kvalitet som treningskampen mot Bygdø rett før seriestart (har ennå ikke hatt mot til å skrive DET referatet).

3 poeng varmer alltid og med 4 strake seire ligger vi omsider på 3. plass etter en berg og dalbane vårsesong.  Nå er det opp til oss å vise igjen at Fagerborg er et høstlag.

God sommer!