Sliteseier hjemme mot Lokomotiv med 3-1

Postet av Fagerborg Ballklub den 21. Sep 2011

Ingen festfotball ble presentert da Lokomotiv til slutt ble slått 3-1 på Marienlyst tirsdag kveld. Vi gjør i perioder en direkte svak kamp, men et topplag i flytsonen bruker gjerne å ha marginene med seg når høstmørket senker seg i Oslo vest. Dårlig tempo, mye rotete ballbehandling og et frynsete forsvarsspill ble reddet i land av et selvmål og et straffespark i 2. omgang. Det stod 1-1 til pause etter at bortelaget hadde tatt ledelsen et kvarter ut i kampen.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Andreas M, Ragnar, Læff- Atle, Stig, Rune, Dag- Lars, Bendik. Innbyttere: Alsing og Sindre.

Store omstokkinger på laget igjen. 3 nye mann i forsvar. 2 endringer på midten og de samme på topp. Vedran (som er den eneste sammen med Lars som har spilt alle våre kamper) er skadet og sannsynligvis ute for resten av sesongen. Trym var også blitt syk.

Vi startet ikke med et stort trykk og tempo som vi hadde planlagt. Istedet var det bortelaget som nesten fikk spilt seg til en stor sjanse. Spillet bølget frem og tilbake stort sett i hele første omgang. Her var det mye balltap og unødvendige feil. Vi roter fælt innimellom og gir Lokomotiv gode muligheter til å skape store sjanser som vi flere ganger så vidt får avverget i siste liten. Lokomotiv får målet sitt etter 15 min. Som vanlig kom det på et frispark  og en påfølgende heading på bakerste stolpe. Vi skaper etter hvert en rekke sjanser på cornere. Andreas vinner minst 3 dueller på rad noen meter fra mål men litt kamprusten etter et lengre sykefravær gir avslutninger i etasjen over. Stig bringer balanse i regnskapet på et skudd fra 16 etter 35 min. Det ble pauseresultatet etter en omgang godt under pari- og på ingen måte solid gjennomført.

Vi starter 2. omgang med litt mer trøkk og det tar ikke så lang tid før vi får 2-1. Atle vinner en hodeduell og ballen har en god retning mot Lars bak Lokomotivs midtstopper som slenger ut beinet med det resulatet at ballen går i en bue over deres egen keeper og i mål. Resten av omgangen ble vel ikke så mye å skrive om. Vi ligger stort sett greit og får mange gode overgangsmuligheter, men for få folk har nok krutt i beina til at vi untnytter dette på et godt vis. Lokomotiv spiller seg til en del overtallsituasjoner på vår høyre side men bortsett fra en del frispark klarer de i liten grad å skape noen store sjanser. Mulighetene ble mange men vi avverget ofte i siste liten. Etter ca 70 min får vi straffe. Lars ble tatt for andre gang inne i feltet og satte selv straffen. Samme mann putta et mål til 10 min senere etter en opprulling. Linjemannen vinket for offside til protester fra de involverte. På slutten lå vi lavt og Lokomotiv fikk først den virkelige store sjansen på overtid men den også ble ryddet unna (på streken) av undertegnede (i all beskjedenhet).

Vi vinner på en dårlig dag. Mye tull, dårlige pasninger og svake kollektive bevegelser. Her gis det bare godkjent til de 2 på topp som fikk for dårlig hjelp fra resten av laget. Om vi holdt 3.div nivå mot Frognerparken for 2 uker siden var dette hverdagen i 4. div. Men, men aldri så dårlig at ikke det er godt for noe. Instinktet til å vinne fotballkamper holder oss på et visst nivå og sørger for at vi fortsetter å vinne. Sitter også med en følelse av at en del kunne tatt ut litt mer dersom det hadde vært påkrevd.

Det er nå 95% sannsynlighet for at vi havner som nr 3 i pulja. Det er et poeng i seg selv å vinne de 3 siste kampene da noen 4. div lag også neste år kommer til å få spille NM-kvalifisering. Blir vi best av 3erne i Oslo blir det vanskelig å ikke være blant de 7 4.div lagene som får NM spill (slik som i år). Det vil jo kunne bety litt penger og litt mindre dugnad og betalinger for gutta i 2012.

Neste kamp er mot Holmen. Det store spørsmålet før den kampen nå er om vi klarer å stille 11 mann. Med 1 helgekamp i løpet av 2011-sesongen var det vel litt vel mye å forlange at akkurat den helgen  kunne man ha prioritert fotball.