Ny sliteseier 2-0 borte mot Holmen lørdag ettermiddag

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Sep 2011

12 fagerborgere, en lett blanding av a-lagsspillere, old boys og veteraner ble rasket sammen og vant 2-0 på autopilot mot Holmens unngutter. Begge målene var av den heldige kategorien, men mer enn nok til å slå hjemmelaget i en kamp som for de fleste nøytrale tilskuere må ha vært uinspirerende å se på. Spillemessig var begge lagene like dårlige og når vi i tillegg hadde 2 frispark i stengene og gode gamle Frode Marki ble snytt for et straffe, får vi være så frekke å påstå at seieren var fortjent.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Læff, Ragnar, Dag- Alsing, Stig, Rune, Gustav- Lars, Bendik. Innbytter: Frode Marki.

Fredag kveld var vi nede i 10 spillere til tross for iherdig innsats i å samle inne spillere. Den skadeforfulgte 41 åringen Frode Marki, som begynte å score sine første seniormål på slutten av den kalde krigen (80-tallet, bl. annnet for Lyn) ble lokket tilbake i manesjen, 37 årige Alsing Selnes og Stig Olufsen (også 37 år) spisset med undertegnedes 42 år (og flere grå hår enn foreldrene til samtlige Holmenspillere) og dreven i den berømte sweeperrollen utviklet på 70-tallet, var det et solid, rutinert Fagerborglag med 1 reserve som dro vestover for å kapre seier nr 11 på de 12 siste kampene.

Kampen er det lite godt å skrive hjem om. Vi får et heldig mål etter 10 min da deres målmann mister ballen ned på foten til Rune 1 meter fra mål. Holmen hadde dog hatt den første sjansen alene med vår målmann. Dårlig tempo, mye balltap og spillere som stort sett ville ha ball i beina i stabilt, stillestående leie resulterte likevel i at vi innimellom fikk noen store sjanser. En syk Lars Kise (som sporty nok stilte opp) orket lite men kom seg likevel til 3-4 store sjanser men i dag var ikke cm på han sin side. Et frispark i krysset ville normalt ha gått inn  istedet for å sprette ut på banen igjen slik som i dag. Det nykomponerte forsvaret brukte litt tid på å spille seg tett så i mellomtiden tok Kristian i buret seg av de sjansene som kom. 1-0 til pause.

De første 10 av andre trykker vi på litt. Holmen slår nå en del langt, noe vi greit tok oss av bak-i-der. Bendik får æren av å blokkere inn 2-0 målet etter 15 min. En forsvarer klarerer ballen inn i hans utstrakte fot og ballen går i en perfekt bue over Holmens målmann og i mål. Unge herr Kise setter så nok et frispark i stanga og langs streken før han febersyk og ferdig blir byttet med evigunge (og for anledningen 5 kg for mye) Frode Marki 25 minutter før slutt. Vi ligger bra defensivt (unggutta begynner å skjønne at forsvarsspill går ut på å ikke slippe inn mål) og får mange gode overgangsmuligheter spesielt på vår venstreside. Gustav, med god fart og skudd, årsdebuterer og er flink til å søke spillbare rom, men viser også at han er dårlig trent (noe som er lett å rette på til vinteren). Spesielt Stig og Rune gjør mannsjobb på midtbanen slik at det var morsomt for en gammel mann med lyskestrekk (før kampen startet) å spille forsvar. Et frustrert Holmenlag kommer på slutten til noen store sjanser men de tar Kristian seg glimrende av. Frode Marki blir på slutten revet ned i straffefeltet men får ikke straffen og målet som han hadde fortjent. Et par nedsettende ord fra Holmens spillere om enkelte fagerborgeres høye alder (de har jo rett i at vi teoretisk kunne vært fedrene deres- og vel så det) blir bare morsomt på slutten når 3 nye poeng var innkassert.

Ny kamp igjen mot Fossum om 3 dager. På en hverdag bør det vel bli lettere å få satt sammen en større (og yngre) tropp.

*** Kristian

** Rune og Stig