Flyten fortsetter med 2-1 sier hjemme mot Fossum

Postet av Fagerborg Ballklub den 28. Sep 2011

Fagerborgs fine flyt i 4. div fortsatte tirsdag kveld hjemme mot Fossum. Seiersmålet ble satt inn 2 minutter på overtid etter en jevnspilt kamp der spillet bølget frem og tilbake. Fagerborg ledet 1-0 til pause etter at Stig scorte et pent mål etter et kremangrep av de sjeldne. Fossum utliknet 20 minutter før slutt og fikk noen minutter senere annulert et mål (noe kontroversielt) før Fagerborg ble tvunget ut av "cruise"-kontroll og måtte jage vinnermålet. Atle fikk æren av å sette det etter en frispilling av Gustav i bakrommet. Etter som Fossum også hadde mer enn nok overgangsmuligheter på slutten er det vanskelig å påstå noe annet enn at de 2 "ekstra" poengene var noe ufortjent.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Læff, Ragnar, Dag- Sindre, Stig, Martin, Atle- Bendik, Lars. Innbyttere: Alsing, Tor, Gustav, Frode.

Flere spillere var tilbake. Rune ute med karantene, Andreas var fortsatt bortreist med sjakklandslaget og Trym fortsatt syk for å nevne noen. Likevel stiller vi et slagkraftig lag.

Det skulle raskt vise seg at Fossum var et bedre lag enn både Holmen og Lokomotiv som var våre siste motstandere. Det ble derfor en bedre og mer strukurert kamp enn de som har blitt levert den siste uka. 2 godt organiserte lag i god balanse sleit med å skape noe særlig med sjanser bortsett fra på døballer. Spillet bølget frem og tilbake med mye dueller og mange frispark der begge lag flyttet hodespesialistene opp. 1-0 kom etter ca en halvtime. 2-3 raske kombinasjoner på høyrekanten vår der ballen (for en gangs skyld) gikk på 1-touch sørget for at Sindre kom seg fri og fikk slått ut på 16 der Stig kontant slo en markkryper inn i hjørnet. En kremscoring.

De første 10 av 2. omgang trøkker vi på og er nærme med en heading fra Martin i tverleggern. Spillet fortsetter å bølge frem og tilbake der spesielt Fossum er flinke til å ta kontringene kjapt. Fagerborg foretrekker heller å begynne personlige dribleshow som stort sett var dømt til å mislykkes. Vi tok i denne perioden store risker og hadde nok blitt brutalt straffet mot en bedre motstander. Utlikningen kom etter ca 25 minutter der vi i forsvarsleddet blir alt for passive og lar ballen slippe igjennom selv om vi lå godt i balanse. Fossum var nå i drivet og minutter senere får de et frispark fra 25 meter som Kristian så vidt fikk slått i stanga før en Fossumspiller setter returen i mål bare for å oppdage at linjemannen vinket offside. Vi velger å tro at linjemannen var den som hadde best oversikt over offsidelinja selv om vi føler oss heldige i den situasjonen. De siste 10 minuttene trøkker vi mer på og begge lagene får drøssevis av overgangsmuligheter som bare vi klarer å utnytte 1 gang 2 minutter på overtid. Dermed tok vi en ny seier i en ok kamp, selv om den nøytrale tilskuer antakelig ville ha ment at poengdeling ville ha vært rettferdig.

Spillemessig var dette bedre enn våre siste kamper selv om vi fortsatt er et godt stykke fra maksfart. Vi trener mye på 2 touch for å tvinge frem balltempo. Muligens bør vi innføre dette i kampene også da vi litt for ofte bruker unødvendig mange berøringer og bevegelsene rundt ballfører stopper opp fordi ballen ikke blir spilt likevel. Slå og gå fotball er det vi skal ha.