7-2 seier over Sagene etter svært varierende kvalitet

Postet av Fagerborg Ballklub den 29. Mai 2012

Vi starter kampen svært nølende og passivt og lar Sagene få det første målet i kampen på en corner etter 5 min. Vi bruker 15 min på å oppjustere oss til kampmodus og Lars setter 1-1 etter et drøyt kvarter. Resten av omgangen dominerer vi, skaper sjanser og er endelig forholdsvis effektive resten av omgangen slik pauseresultatet blir 4-1. Vi scorer så tidlig 2 mål til i begynnelsen av 2. omgang før dekadansen trår til og vi slutter å gjøre en ordentlig jobb. Sløve spillere og mange bytter gjør at et svakt Sagenelag så ut som det beste laget den siste halvtimen. Det var vel unødvendig.

Fagerborgs lag: Tom Eric- Erik, Andreas, Mads, Pål- Albert, Stig, Vedran, Lars J- Bendik, Lars K. Innbyttere: Alex, Trym, Frode, Claudio, Ole.

Ny kamp og nye forandringer. Mange folk tilgjengelig og det var bra. Jacob, Andrés og undertegnede var utilgjengelige fra startoppstillingen fra forrige kamp.

Starten på kampen bar ikke preg av at vi skulle jakte vår 2. seier på rad. Her var det ingen som helt tok tak og de første minuttene sneglet seg avsted uten tempo, initiativ og løp. En oppvisning i støttepasninger fikk vi dog. Vi får likevel den første sjansen etter 3 minutter da Lars J kommer forbi på kant og Lars K avslutter kontant men keeper redder. 2 minutter senere får Sagene en helt unødvendig corner etter nølende forsvarsspill. På bortebane sender Sagene bare 2 mann inn i feltet men det var mer enn nok til å sette Fagerborgs 7 mann ut av spill og en av dem får heade ballen i mål fra 5 meter. De neste 10 min var også "riv seg i håret" fotball før vi fikk et ordentlig angrep med fart og spenning. Lars J vinner en ball fra Sagenes målmann som fomler og legger ut til Lars K som nå dunker ballen i mål- og "ikke score mål på 10 sjanser" forbannelsen var brutt. Plutselig kom løpene, ballen gikk fortere og det gikk ikke mange minutter før Erik la inn fra høyre og igjen avslutter Lars K kontant. Denne gangen med hodet. Sjansene og trøkket kom nå på løpende bånd. Etter 35 min scorer Andreas fra corner og noen få minutter senere stod det 4-1 etter en rekke avslutningsforsøk innenfor 16 meter før Bendik får ballen fri og dunker den i mål. Den siste halvtimen av 1. omgang kjører vi ball i hatt med Sagene og med en normal effektivitet var 3 målsledelsen helt grei.

2. omgang starter vi også bra. Sagene legger seg høyt og vi (les Lars J) løper fra dem i bakrommet, Noen fete sjanser blir spolert før Lars K setter sin tredje for kvelden og ikke mange minuttene senere stod det 6-1 etter et selvmål provosert av Vedran. Forløpet til målet var jo litt spesielt da Vedran som en lemen løper fra vår egen banehalvdel og jager ballen fra den ene sagenespilleren etter den andre som så spiller ballen bakover. Til slutt klarte da siste mann før keeper å sette støttepasningen i eget mål. Vi bytter nå raskt 5 mann og det tar ikke så lang tid før Sagene overtok initiativet. Vi slutter å jobbe sammen og i stedet for å jage flere mål mot et svakt bortelag gir vi fra oss initiativet. Sagene skaper ikke mange sjanser, men er små farlige og til slutt kommer et skudd fra 20 meter som går i mål 15 min før slutt. Mads legger så på til 7-2 noen minutter senere med et markkryper skudd fra 45 meter.  Han rekker å få kjeft for håpløst skuddforsøk før ballen suser inn i mål. De siste 10 min var forferdelige og veldig synd at vi ikke fullfører kampen på en ordentlig måte.

Fint med 3 poeng og 5 pluss mål. Den lille timen vi satte fart var det bra, målene kom endelig som de skulle og det ikke vanskelig å se klasseforskjellen på lagene. Likevel (med fare for å fremstå som en gammel grinebitter -(det er vel uansett en gjengs feilaktig oppfatning av undertegnede)) det var unødvendig av oss å slippe oss ned så mye som vi gjorde da kampen var avgjort. Innbytterne hadde fortjent å få et bedre arbeidsmiljø for å få vist seg frem.

Vi får ikke mange sjansene mot oss, men vi skaper en del ubalanse defensivt med å ikke falle, skyve og dekke riktige rom tidlig nok. Sløve i presset i "ufarlige" soner og situasjoner gjør at vi må ordne opp i de farlige sonene med individuelle ferdigheter. En bedre motstander hadde straffet oss på en helt annen måte der. Vedran får BB prisen for andre kamp på rad og trekket med Lars J på kant gav oss en ny dimensjon. Vi øver igjen torsdag, fredag og søndag og håper på flere mann på treningene enn i pinsehelga med 6 oppmøtte.