Ny uavgjort på hjemmebane mot Bøkeby 3-3

Postet av Fagerborg Ballklub den 10. Okt 2012

Det ble til slutt 3-3 og poengdeling hjemme mot Bøkeby i en kamp som til slutt ble unødvendig dramatisk. Det var 0-0 etter første omgang der Fagerborg var spillemessig best og skapte det som var av sjanser (ikke mange). 2. omgang inneholdt 6 mål, til slutt 3 røde kort til bortelaget, ledermål på overtid og så utlikning på ekstra overtid. Vi rotet dermed igjen bort 3 poeng på slutten av en kamp for nte gang i år. Kampen i seg selv foregikk i et bra tempo og Bøkeby viste igjen at de var et bra lag.

Fagerborgs lag: Sindre- Erik, Mads, Bendik, Alex- Lars J, Vedran, Petter, Eirik B, Ole- Lars K. Innbytter: Frode.

Mye forfall og en tynn stall. Kaptein Andreas var ute med karantene igjen og ferdig for sesongen. Jakob var bortreist og ingen vil være med på benken gav bare 12 mann til kampen. Bøkeby viste seg som et bra lag sist gang vi møtte dem og vi var derfor klar til en ny tøff kamp på store Frogner stadion. At de utroper oss til erkefienden etter å ha møtt dem en gang i løpet av Fagerborgs 98 år lange historie var jo mildt sagt litt snodig.

Uansett, 1. omgang gjorde vi det motsatte av i bortekampen. Tett opp i ballfører, aggrressivt press og kjappe kontringer. Begge Bøkebys backer sleit fælt mot våre raske vinger. Vi var innimellom flinke til å holde på ball og spille bak men litt for unøyaktige i en del av fremspillene. Ballen vant vi raskt tilbake de gangene den ble tapt. Bakover var det pottetett. Bøkeby består dog av gode fotballspillere så her var det vanskelig å trenge igjennom. Vi fikk et par store dobbelsjanser midtveis men skuddene ble blokkert. Alex fikk den største sjansen da han ble spilt fri inne i straffefeltet etter et fint raid. Synd at ikke den ble satt i mål. Kampen var preget av godt tempo og heftige dueller uten at den kan sies å være stygg. Bøkeby pådro seg det ene gule kortet etter det andre, ingen av dem direkte stygge men likevel velfortjente ettersom de gang på gang hektet våre folk i det de kom seg forbi motstanderen og ødela gode muligheter for oss. Bøkebys høyre ving var også heldig som unngikk det røde allerede i første omgang etter 2 tilfeller med etterslenger og dytting etter at dommeren hadde blåst.

2. omgang åpnet ballet seg opp. Bøkeby går opp i ledelsen allerede etter noen få minutter. Et kjapt løp og presis pasning hang vi ikke med på selv om vi ligger i balanse og 1-0 til bortelaget. Effektivt og nøyaktig. Vi tvinger så bortelaget bakover og stanger på. Petter setter utlikningsmålet etter ca 10 min på et langskudd langt oppe i siden. Ballen havnet hos ham etter at vi hadde 4-5 mann inne i 16 metern og stort trøkk. Ole lå på bakken med en smell i ankelen og da Petter ladet kanonen ropte Bøkeby at vi skulle spille ut ballen og avblåse vårt eget angrep. Å påberope seg fair play når man har en åpenbar fordel av det selv mot angripende lag er sjelden en vanskelig øvelse. Man spiller til fløyta går- så unngår man misforståelser.

Bare 5 min senere gikk vi opp til 2-1 etter at Lars J skar inn fra siden og satte ballen i hjørnet. Vi deretter fra oss initiativet og det går ikke lang tid før Bøkeby utlikner. Vi henger ikke med på farta i forsvaret og alt for lett får de trengt igjennom. Det neste kvarteret var det Bøkeby som hadde intiativet mot mer og mer slitne Fagerborgbein. Det var tydelig at den harde jobbinga i første omgang hadde satt sine spor. Bøkeby får et par store sjanser som de blåser over mål. Bøkeby fikk så 10 min før slutt utvist en midtstopper etter felling som bakerste mann. Mot slutten kom vi litt tilbake i kampen og Lars J og Lars K fikk begge gyldne sjanser alene mot keepern uten å lykkes. Ledermålet kom likevel i siste spilleminutt. Det første skuddet fra Lars K ble blokkert men returen fikk han satt inn og fortjent mottok hyllesten etter iherdig og god jobbing i hele kampen.

På det påfølgende angrepet klarer Bøkeby å pådra seg enda et rødt kort. Før de med 2 mann mindre utlikner. En enslig spiss fikk, med god hjelp av hånda (ingen nevnte fair play der), tatt med seg ballen forbi 4 Fagerborg forsvarere med hånda i været som også kan lære at mann spiller til fløyta går. Det blir det som regel flere poeng av. 3-3 og nok en gang tapte poeng i en jevn og til tider god 4. div kamp.

Ingen overraskelse at Bøkeby var et godt lag og som deres referat tyder på var det visst full mobilisering og viktig for dem å ikke tape. Desto større var overraskelsen at det også var et lag med godt voksne folk som sleit med å oppføre seg. 3 røde kort- alle korrekte - og 6 gule burde kanskje gi rom for litt selvransakelse? Benken til Bøkeby i 2. omgang protesterte konsekvent på alle dommeravgjørelser med tilrop, hånlatter og sarkasmer. Fair play gikk vist ut på å drite ut dommeren og slenge dritt til Fagerborgbenken. Ingen forseelser var for liten til at ikke det ble ropt på gult kort til Fagerborgspillerne. Makan til slett oppførsel er det lenge siden vi har sett. Toppen blir det jo når den sist utviste spilleren (som vanskelig kan klandre andre enn seg selv) feirer sitt eget lags mål med å løpe bort til motstanderens benk for å stikke 2 fingre opp i undertegnedes og Arne Dahlsrud nese? De mer intellektuelt anlagte av Larvikspillerne kan kanskje forklare hva som var poenget med det. At vi måtte plukke vår siste matchball til 1300 kr ut av Bøkebys ballnett etter litt leting antar vi var en misforståelse i kaoset.