4-2 seier mot BSK fredag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 9. Feb 2013

Vi vinner til slutt 4-2 mot BSK i en kamp vi er klart best i 60 minutter og leder 4-0. På slutten orker vi ikke (mangel på konsentrasjon) å gjøre ting ordentlig og lar BSK score 2 enkle mål. Terje scorte 2 mål i 1. omgang og Petter 2 mål i 2. omgang.

Fagerborgs lag: Stian- Erik, Andreas, Mads, Vedran- Øystein, Petter, Eirik- Tor, Carl P, Terje. Inn i 2. omgang: Sindre W, Lars J, Martin, Niklas og Mats L.

Vi setter Bækkelaget under press fra start av og tvinger opp tempoet. Vi er flinke i å stresse dem i forsvarsleddet og tvinger frem mange pasninger som stort sett ble fanget opp i vårt midtbaneledd. Avstandene i angrepsleddet ble ofte litt for stor til å fange opp ballen høyt oppe i banen men Bækkelaget fikk sjelden spilt seg over midtbanen vår som jobbet hardt. Sjanseskapinga skulle i stor grad dreie seg om Terje som kom på løp bakfra. Første sjansen ble misbrukt, men etter 15 min lå ballen i mål etter en suser fra ca 40 meter. En ypperlig kandidat til årets mål. Samme mann satte 2- etter 25 min og fikk noe underlig annulert sitt 3 mål. 2-0 etter 1. omgang etter total overkjøring i 45 minutter. Ingen sjanser eller avslutninger til BSK ble notert. Vi er først og fremst gode på kjappe omstillinger, delvis flinke på å brette ut spillet. Enda litt større presisjon så hadde vi hatt 5 mål til pause.

De første 15 minuttene er en fortsettelse av 1. omgang. Forholdsvis kjappe angrep resulterer i både 3-0 og 4-0 med Petter etter gode forarbeid av Lars J og Terje. Vi blir også feilaktiv avvinket for et par offside av linjedommere som ikke var helt koordinert da våre raske folk ble spilt igjennom. Den siste halvtimen forsvant mye av trøkket og presisjonen i spillet vårt. Vi slutter å brette ut og la ballen gå kjapt og er mye mindre hissige i gjennvinningene. BSK skaper lite sjanser men holder mye mer på ballen. Første reduseringen kom et kvarter før slutt. En retur fra keeper følger vi ikke nøye nok opp. 5 minutter før slutt blir det 4-2 etter en opprulling på vår venstreside. Igjen alt for enkelt med store avstander i forsvarsleddet og ingen sikring når mann først blir overspilt.

Alt i alt en god time som det er verdt å bygge videre på. Vi mangler vår teoretiske første rekke i angrep men konkurrentene viser at det blir mange om beinet og at vi uansett forfall skal kunne stille slagkraftige lag i år. Defensivt er vi pottetette i 75 minutter. De siste 15 minuttene sprekker vi opp alt for mye mot en høyst middelmådig motstander og viser at vi har veldig mye å hente i posisjoneringsspillet og i støte/falle dynamikken. Vi bruker for lang tid før vi faller inn i farlige soner og vi mangler den kommanderede "sjefen" som gjør at vi konsekvent i 90 min jobber som en enhet bak.

Ellers hyggelig gjensyn med BSKs nye venstreback: Sigurd Nilsen, en gammel Fagerborghelt fra storhetstiden vår på 2001-2004 tallet. Han var da en ung, lovende og stillestående venstrekant, kjemisk fri for hard defensiv jobbing på det legendariske bronselaget til Fagerborg i 2002 sesongen i 3. div. Til tross for dette var han alltid en av arkitektene bak mange av målene våre (det ble mange (av den typen som vokser med årene)..). Da han forlot oss dro han til Pors og addecoen/2. div i mange sesonger. Litt synd at vi ikke får anledning til å banke dem i serien i år...