Seier 4-1 mot Sarpsborg FK lørdag ettermddag

Postet av Fagerborg Ballklub den 10. Mar 2013

Hjemmelaget hadde lite å stille opp med mot et litt mer skjerpet Fagerborg lag. Vi putter 4 mål de første 40 min av kampen og leder 4-0 til pause. Etter 10 slappe minutter av 2. omgang bruker vi den siste halvtimen på å trene på å ta kjappe overganger. Vi er flinke til å skape sjanser, men er ganske ineffektive og ender bare opp med noen skudd i treverket og dårlige skuddforsøk fra distanse. Vi jobber bra, skaper mye sjanser med høyere tempo i spillet enn hjemmelaget, dog uten å sprudle ( tunge bein etter en tøff torsdagstrening?) på maksgir.

Fagerborgs lag: Sindre- Ragnar, Erik, Bendik, Vedran- Øystein, Stig, Eirik- Tom Ø, Vegar E, Terje: 2. omgang: Ole og Tor.

Mye forfall i de bakre rekker og noe fremover ble vi til slutt 13 solide menn som dro ned til Sarpsborg lørdag formiddag. På en stor bane ble hjemmelaget ikke raske nok i de kollektive forflytningene da vi satte fart fremover og målene kom jevnt og trutt utover i 1. omgangen etter litt nølende spill de første 10 minuttene. Eirik satte inn 1-0 etter 11. min etter et kjapt veggspill. Vegar økte til 2-0 da han løp opp et slapt tilbakespill (17. min). Tom satte 3-0 etter en halvtime etter at vi kom fri på venstresiden. Terje putta 4-0 5. min før pause med et skudd i hjørnet fra 14 meter. Vi er ganske effektive i 1. omgang selv om vi kanskje ikke scorer på de mest opplagte sjansene. Sarspborg får 2 store sjanser på løp i bakrom, men vi blir ikke straffet selv om vi står høyt hele omgangen.

Inn med nye kanter, Tom og undertegnede hvilte og Øystein gikk ned på høyreback. Med 4-0 i målprotokollen skal det noe til å være fullt skjerpet til 2. omgang. De første 10 min er da også slappe. Vi dribler mer og litt for mange skal gjøre de vanskelige tingene. Vi skaper så 2-3 meget fete sjanser, men får ikke det 5. målet som sannsynligvis ville ha tatt vekk det siste motet til hjemmelaget. I stedet er det Sarpsborg som får en redusering på corner. En stygg miss av Sindre, som ellers gjør en meget solid kamp i mål. Sarpsborg fikk så enda et par fete sjanser etter slurv bak, før vi kjører overganger igjen den siste halvtimen. Vi kommer på mye gode løp og er ofte i overtall. Men den siste avgjørende pasningen eller skuddet ble bare "nesten" god nok og kvalitetsforskjellen på lagene ble da ikke reflektert ytterligere i målprotokollen i 2. omgang.

Vi gjør en solid jobb. Jobber bra og orker å løpe mye. Vi har likevel en del å hente på å jobbe tettere i det høye presset. Balltempoet er stort set bra og når presisjonen var god skjærer vi rett igjennom. Stig fikk sin første kamp i år på sentral midt, og 40 åringen viser at han fortsatt kan gjøre en god jobb.