Tap i første seriekamp mot Heggedal

Postet av Fagerborg Ballklub den 17. Apr 2013

Etter en jevnspilt 1. omgang med masse dueller, fikk et defensivt innstilt Heggedal et perfekt utgangspunkt for 2. omgang med en tidlig straffe i omgangen. Vi trøkker hjemmelaget bakover, men er ikke presise og duellsterke nok til å få en utlikning og dermed ender seriepremieren med et knepet tap mot et rutinert lag som kjempet hardt, men som burde vært slått.

Fagerborgs lag: Jakob- Erik, Andreas, Bendik, Vedran- Øystein, Petter, Eirik- Kim, Lars k, Tom Ø. Innbyttere: Mats L, Ole og Vegar.

En sjansefattig første omgang med masse dueller, lange baller og litt over middels bra tempo. Heggedal hadde vel ingen kvalifiserte sjanser bortsett fra småfarlige på døballer. Vi fikk en stor sjanse med Lars på slutten av omgangen, men ballen gikk en halvmeter utenfor. Tendensen de siste 10 minuttene av 1. omgang var at åpningene begynte å bli større og vi spilte oss nærmere og nærmere sjanser mot et baktungt og tettliggende hjemmelag. Hjemmelaget virket småslitne til pause.

I 2. omgang la Heggedal seg enda lavere og oppskriften med raske kontringer var klar. Selv på 0-0 ble det brukt opptil et minutt på alle døballer og innkast og tempoet skulle dras ned. Stort sett hadde vi kontroll bakover, men skapte for lite fremover. Etter 10 min bryter dog hjemmelaget igjenom og får straffe selv om vi ligger i god balanse. Alt for dårlig press på vår høyre side gjorde at mann kunne vende opp både 2 og 3 ganger før ball i bakrom der vi kom på etterskudd og straffen så grei ut. Vi trøkker på og skaper nok situasjoner til å kunne spille oss igjennom en rekke ganger, men siste pasning ble ofte litt for upresis. Et kvarter før slutt kom den store sjansen, men alene på 5 metern ble avslutningen for svak og keeper kom akkurat på plass. Et hjemmelag som gav alt klarte også å rydde unna de siste kvarteret og vi gikk da på et 1-0 tap i seriepremieren, som i fjor.

Heggedal, er blitt betydelig forsterket de siste månedene og vil med gårsdagens innsats sikkert kunne hevde seg på øvre halvdel. Tøffe og røffe i duellene, men ikke ufine som for 2 år siden- og når dommeren tillot mannfolkfotball må vi tilpasse oss det og være forberedt. Vi fant aldri rytmen og var ikke inntense nok i viljen til å få med oss et resultat når marginene var litt i mot. En typisk første seriekamp med mer vilje enn kvalitet, der viljen vant til slutt.