​Fagerborg- Vestli 7-1

Postet av Fagerborg Ballklub den 30. Apr 2016

I kamp nr 5 var det Vestlis tur til å prøve å stoppe seiersrekka vår. Det skulle fra første spark på ballen vise seg å være en tilnærmet umulig oppgave for et sterkt redusert og ganske så uinteressert bortelag. Fagerborg scorte mål nr 1 etter 3 min (på den 3. store sjansen) og 3-0 etter 8. min. 4-0 kom 5 min før pause etter 30 dårlige minutter. 2. omgang ble også preget av lavt tempo og dårlig kvalitet selv om vi puttet 3 mål til. Vestli fikk et meget billig straffe og et mål uten å ha skapt en sjanse i løpet av 90 min. Resultatmessig ser dette ut som en ny sterk seier, men sjelden (om aldri!) har vi møtt et så svakt og lite interessert lag med vårt 1. lag (3./4. div).

Fagerborgs lag: Mateusz – Vedran (Martin- 46. min), Andreas, Vegard, Preben – Anders, Bjørn , Morten, Ole Martin (Espen- 60 min), Jarle (Kristoffer- 30 min)- Haaken.

Vestli kom med et meget redusert lag og greia her ble vel egentlig hvor mye vi orket/gadd/ville ofre for å vinne mest mulig. Sjansene kom umiddelbart og allerede etter 3 min stod det 1- 0 på vår 3. store sjanse. Og slik fortsatte dette. 2 til 3 mann med kvalitet i løpene var nok til å rive i filler bortelaget og etter 8 min stod det 3-0 etter 2 mål av Jarle og 1 av Anders. Så gikk det som det bruker å gå. Vi slår av den kollektive bryteren og jobber mest for oss selv når det passet og om det passet. Vi fortsetter for så vidt å skape sjanser, men mest av alt ble det mange feilpasninger og ujevn jobbing hver for oss. Vestli var vel aldri ordentlig nærme å skape en sjanse, men det var ikke mye som gledet bortsett fra målene. Kristoffer ordnet 4-0 noen minutter før pause.

I 2. omgang fikk laget beskjed om å legge seg høyere i banen og drive opp tempoet. Det var ikke laget interessert i og feilpasningene på stillestående medspillere fortsatte. Etter ca 7. min blir vi straffet. En duell i feltet og et billig straffe blir satt inn. Vi våkner litt og skaper jevnt og trutt gode muligheter. De gangene det var 2-3 mann som satte kvalitet i løpene skar vi ytterst lett igjennom. Likevel skulle det gå over 20 min før Haaken satte 5-1. Anders dunket så inn sitt 2. mål for kvelden. Det siste kvarteret fikk vi 6-7 store sjanser igjen og hadde vi vært flinke til å se hverandre i bedre posisjoner kunne det blitt 2 siffret. Det ble med 1 mål til av Kristoffer.

Tja, hva skal man si. 7-1 seier uten at noen egentlig er fornøyde. Vi er såpass mye bedre enn dette Vestli laget at det var aldri snakk om kamp. Motstanderlaget møtte opp for å bli ferdige med dagen- ikke for å kjempe for poengene. Synd at vi ikke bruker muligheten til å trene effektivt angrepsspill, gi hverandre gode muligheter og skape relasjoner. I stedet ble det mye 1 og 1 både offensivt og defensivt. Selv om ting går vår vei er det viktig og ikke bli kjepphøye. Det kommer til å bli mange tøffe kamper etter dette (eller sammenlignet med dette).

I fjor i 3. div brukte vi 16 kamper på å bli konkurransedyktige, opparbeide litt selvtillit og komme oss opp på et middels godt 3. div nivå et stykke ut på høsten. Selv med en halvhjerta oppkjøring har vi så langt sett ut som et meget solid lag- og med 3. div erfaringa som lag muligens litt hardere i klypa enn motstanderne. De første kampene møtte vi også tøff motstand (vi møter Vollen, Oslo City og Heming igjen om bare 5-6 uker), og mentaliteten MÅ være at vi alltid skal yte maks uansett. Ellers går det ikke mange kamper før vi vil se ut som et hvilket som helst annet 4. div lag med halvhjerta innsats der tilfeldighetene avgjør like mye som kvalitetene. Faresignalene er der!