Nok et tap i 3. div hjemme mot Åssiden med 1-3

Postet av Fagerborg Ballklub den 30. Jun 2015

Igjen er ikke de riktige bryterne skrudd på fra start og premissene for kampforløpet blir lagt allerede etter 2 minutter. Feil på midten, vi blir tatt i ubalanse og 0-1 omtrent før kampen er startet. Åssiden er best i 1. omgang, men vi kommer unna med det ene baklengsmålet. I 2. omgang er Fagerborg best, vi produserer 3 store sjanser før nok et billig baklengsmål kommer på en kontring. 0-3 midtveis i 2. omgang. Niklas blir dyttet inn i mål med ballen i henda på en korner-som dommeren godtar. Haaken reduserer med et kvarter igjen, frispark i tverleggern men sluttspurten blir for halvhjerta til å få med seg noen poeng mot et heller svakt Åssiden lag.

Fagerborg: Niklas- Mads, Andreas M, Eirik G, Vedran - Markus, Sondre, Didrik, Andreas V ( Jonas- 72. min) , Preben (Lars J- 63. min)- Noe (Haaken -46.min).

Fagerborg får nok en gang en forferdelig start på kampen. Allerede etter 2 minutter utnytter Åssiden en dobbel feil på midten- kontrer raskt og 0-1. Selv om varsellampene lyste illrødt allerede på den første feilen brukes det for lang tid til å se faren og gjennomrette balansen- så støtes det feil fra back som etterlater et stort rom og kontringen 5 mot 3 er et faktum. Igjen får vi bevist at på dette nivået blir vi straffet nådeløst (selv av høyst middelmådige 3. div lag) for langsom tankegang (omstilling når ubalansen oppstår) og dårlige taktiske valg. Oppoverbakke resten av omgangen. Åssiden skaper mest og er vel nærmere 2-0 enn vi utlikning selv om både Markus og Preben blir spilt igjennom i løpet av omgangen. Men fra litt skrå vinkel gav ikke avslutningene resultater.

Vi bytter Haaken inn til 2. omgang- og med forutsigbare løp og mye mer trøkk i duellspillet tok vi over initiativet. Markus blir spilt igjennom, men igjen blir vinkelen litt skrå og avslutningen avverget. Preben får så 2 gylne muligheter, men avslutningene treffer ikke mål. Etter et drøyt kvarter blir det så 2-0. En lang avklarering lar vi sprette godt inne på vår banehalvdel. Vi kommer oss i balanse, men passivt forsvarsspill gjør at Åssiden får rullet opp og avslutningen fra litt skrå vinkel går under Niklas. Nok en gang et meget billig baklengsmål. Markus setter så et frispark i tverleggern – millimeter fra redusering men det vil seg ikke. Enda 7-8 minutter senere blir det 3-0. Dommeren overser det soleklare frisparket når Niklas blir dyttet inn i mål med ballen i hendene. Haaken får så et par gode muligheter før han klarer å vende opp inne i 16 og dunker ballen i mål. Vi produserer så noen flere nesten muligheter- men med halvveis tro på det vi holder på med- klarer vi ikke å straffe bortelaget mer enn det ene målet.

Nok en gang sitter man igjen med en følelse av at vi her kunne fått noe mer igjen enn nok et tap mot en middelmådig motstander. At vi fortsetter den verste tapsrekka i mans minne er likevel på ingen måte tilfeldig. Vi «forstår» ikke spillet fort nok og klarer ikke å reparere feilene og ubalansene våre før de akkumulerer seg opp til baklengsmål. Utfordringene våre var også veldig synbare i 4. div i fjor, men med en del spisskompetanse som kompenserte ble vi sjelden straffet for dette. Med 2. omgang produserer vi tross alt like mange sjanser som motstanderlaget i løpet av 90 minutter, men høye skuldre og en del ubesluttsomhet gir ikke resultater. På den positive kontoen ser vi vel så fysisk gode ut som Åssiden, og Haaken viste angrepstakter som vi så langt sårt har savnet med sin gode 2. omgang. Vi må bare fortsette å øve…

Av Ragnar Puntervold

27.05.2015 10:00